Start / E-handelsbloggen / Stöd för e-handelsanalys med valutastöd i Google Analytics

Stöd för e-handelsanalys med valutastöd i Google Analytics

Glädjande nyhet för alla e-handlare som kör internationell handel och utnyttjar Google Analytics e-handelsrapporter. Google har nyligen aktiverat stöd för att kunna analysera e-handel med flera valutor på ett korrekt sätt.

Bakgrund

Tidigare har man endast kunnat se sin försäljning i sin webbplats ”huvudvaluta” – all försäljning har lagrats under samma valuta men utan någon omräkning. Det här har gjort det i det närmaste omöjligt att kunna analysera sin e-handel i Google Analytics med försäljningssiffror om man har flera valutor i sin webbshop.
Det har funnits möjlighet att lägga upp flera olika profiler för analys, och med hjälp av ”Avancerade segment” kunnat detaljanalysera sin försäljning per valuta – men då har man tvingats göra separata analyser per valuta, det har inte funnits något sätt att sammanställa detta.

Nyhet – Multi-currency support i Google Analytics e-handelsrapportering

Det nya i Google Analytics är att man kan skapa rapporter för att analysera försäljningen i samtliga valutor, där alla valutor är med i samma rapport – med automatisk valutaomräkning för jämförelsesiffror.
E37 e-handelssystem skickar upp all försäljningsstatistik enligt Googles nya riktlinjer, med korrekta valutakoder. Google använder en snittkurs från gårdagen för valutaomräkning i rapporterna. De siffror man får se i Google Analytics blir därmed kanske inte helt korrekta enligt den växlingskurs du i praktiken får från din bank – men det ger ett godtagbart jämförelsevärde.

Hur gör man?

Vi har en förberedd rapport som du kan lägga till i Google Analytics.

  • Logga in i Google Analytics
    • Du behöver inte gå till någon sida inne på den specifika profilen om du har flera profiler på ditt konto, du kan stå kvar på ”Alla konton”-sidan
  • Surfa nu till denna adress: https://www.google.com/analytics/web/template?uid=qvJaTjzTTY2AAvezkEaI_A
    • Du får nu upp följande dialog:
      Välj profil
      • Klicka på ”Välj en profil
      • Välj den profil du vill lägga till rapporten på
      • Om du vill kan du namnge rapporten till något annat än standardnamnet ”Valutarapport
      • Klicka på "Skapa"-knappen


Anpassade rapporter

Hitta rapporten

Rapporten finns nu tillgänglig under:
"Anpassade rapporter":



Beskrivning av rapporten

Rapportöversikt

Värt att lägga märke till i rapporten:

  • Gulmarkerat – omräknat till din profils huvudvaluta (troligen SEK om vi satt upp profilen åt dig)
  • Rödmarkerat – värdena i respektive valuta
  • Omarkerade intäkter, skatter och frakter – summering av de lokala valutorna, detta är alltså de värden du har kunnat se hittills – och som du kan se är de ganska intetsägande

Fördelar

Du har nu helt nya analysmöjligheter, den exempelrapport vi delar med oss av har en hel del funktioner – men du kan genom att studera den skapa helt nya analyser med grund i den riktiga intäkten/skatten/frakten.
Redan i vår rapport kan du göra vissa jämförelser, prova att:

  • Ovanför diagrammet, klicka på knappen ”Transaktioner” och välj istället ”Intäkt”
  • Bocka för en/flera valutor i tabellen nedanför diagrammet, och klicka på knappen ”Placera rader” ovanför – nu ritas varje valutas kurva in i diagrammet, omräknad till huvudvalutan för att kunna jämföras

Diagram med valutor

Enkel översikt av intäkter

Om du istället går ner till tabellen nedanför diagrammet, och väljer typen cirkeldiagram:


 Välj därefter att analysera på ”Intäkt” istället för Transaktioner:


Nu får du ett cirkeldiagram som tydligt visar dig dina intäktsbaser omräknat till din huvudvaluta.

Istället för intäkter kan du nu väldigt enkelt analysera fraktkostnader per valuta – eller varför inte lägga på per land, för att se vilka länder som faktiskt är ”skurkarna” (om du använder någon form av enhetsfrakt/snittfrakt för dina kunder, istället för den egentliga fraktkostnaden)

Nya analysmöjligheter

Redan tidigare har du kunnat analysera hur en viss varugrupp säljer över olika tider på året, nu har du möjligheten att utöka alla sådana rapporter med analys per valuta också – så du ännu bättre kan anpassa både ditt utbud och dina marknadsföringskampanjer mot olika länder på året, med stöd i korrekt analys av historiken, på ett väldigt överskådligt sätt.

Björn Eriksson den 6 mars 2013 16:12



E37 Nyhetsbrev och e-handelstips

Senaste inläggen

2017-10-20
Nytt samarbete förenklar hemleverans för e-handlare
Pressmeddelande 2017-10-20. Flexibilitet och valfrihet för när och hur varan levereras är viktigt för många som handlar på nätet. E-handelsleverantören E37 erbjuder nu hemleveranstjänster via logistikföretaget Best Transport integrerat i e-handelssystemets kassa. För konsumenten blir det enkelt att se hur snabbt det går att få hem varorna och välja leveransdatum.
2017-10-13 15:52
E37 har nu checkout-lösningen Ecster Pay tillgänglig
Nu samarbetar vi och Ecster kring deras Ecster Pay i kassan som hjälper kunden före, under och efter köpprocessen. Med Ecster Pay förenklas köpet genom en smidig checkout med de vanligaste betalsätten, tillsammans med möjligheten att få välja leveransadress.
2017-02-22
Försäljningsrekord för AIK Shops e-handel
För AIK Shop innebar 2016 fantastiska rekord både för julhandeln och året i sin helhet. Med optimal mobilanpassning, smarta kampanjer och AIK-anpassade produktlanseringar nådde man för första gången en åttasiffrig omsättning i webbshopen.
2017-01-19
E-handelsoptimering: Frakt och leverans
Frakten är en av de viktigaste parametrarna att få rätt för en e-handlare. Om leveransen upplevs som dyr, obegriplig eller krånglig är risken stor att man tappar kunden i kassan. En smart utformad fraktmodell har betydelse för både konverteringsgrad, merförsäljning och lönsamhet. I den här artikeln går vi igenom sex aspekter av frakt- och leveransoptimering.
2015-12-07
Jordklok.se – e-handelsoptimering gav ny tillväxtboom
Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologiska produkter. Inför 2015 var frågan hur mycket mer det fanns att hämta genom att byta till en modernare e-handelsplattform. En första utvärdering visar fantastiska resultat på kort tid för både konverteringsgrad och försäljning, med mobilanpassningen som främsta framgångsfaktor.
2015-11-26
Succé för Blåvittshopen, ökade mer än 130%
Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.

Arkiv

2017
   oktober 2017 (2)
   februari 2017 (1)
   januari 2017 (1)
2015
   december 2015 (1)
   november 2015 (1)
   maj 2015 (1)
   april 2015 (2)
2014
   december 2014 (1)
   november 2014 (1)
   oktober 2014 (2)
   september 2014 (1)
   mars 2014 (1)
   februari 2014 (1)
2013
   november 2013 (1)
   oktober 2013 (1)
   september 2013 (1)
   augusti 2013 (1)
   juli 2013 (1)
   juni 2013 (1)
   mars 2013 (4)
   februari 2013 (4)
2012
   december 2012 (1)
   oktober 2012 (3)
   september 2012 (6)
   augusti 2012 (3)
   juli 2012 (1)
   april 2012 (3)
   mars 2012 (3)
2011
   november 2011 (1)
   oktober 2011 (1)
   maj 2011 (2)
   april 2011 (1)
   mars 2011 (1)
2010
   november 2010 (1)
   oktober 2010 (1)
   juni 2010 (2)
   maj 2010 (1)
   april 2010 (2)
   mars 2010 (1)
Scrolla upp
Stäng