Stäng

Meny

E-handelsbloggen / Stöd för e-handelsanalys med valutastöd i Google Analytics

Stöd för e-handelsanalys med valutastöd i Google Analytics

Glädjande nyhet för alla e-handlare som kör internationell handel och utnyttjar Google Analytics e-handelsrapporter. Google har nyligen aktiverat stöd för att kunna analysera e-handel med flera valutor på ett korrekt sätt.

Bakgrund

Tidigare har man endast kunnat se sin försäljning i sin webbplats ”huvudvaluta” – all försäljning har lagrats under samma valuta men utan någon omräkning. Det här har gjort det i det närmaste omöjligt att kunna analysera sin e-handel i Google Analytics med försäljningssiffror om man har flera valutor i sin webbshop.
Det har funnits möjlighet att lägga upp flera olika profiler för analys, och med hjälp av ”Avancerade segment” kunnat detaljanalysera sin försäljning per valuta – men då har man tvingats göra separata analyser per valuta, det har inte funnits något sätt att sammanställa detta.

Nyhet – Multi-currency support i Google Analytics e-handelsrapportering

Det nya i Google Analytics är att man kan skapa rapporter för att analysera försäljningen i samtliga valutor, där alla valutor är med i samma rapport – med automatisk valutaomräkning för jämförelsesiffror.
E37 e-handelssystem skickar upp all försäljningsstatistik enligt Googles nya riktlinjer, med korrekta valutakoder. Google använder en snittkurs från gårdagen för valutaomräkning i rapporterna. De siffror man får se i Google Analytics blir därmed kanske inte helt korrekta enligt den växlingskurs du i praktiken får från din bank – men det ger ett godtagbart jämförelsevärde.

Hur gör man?

Vi har en förberedd rapport som du kan lägga till i Google Analytics.

  • Logga in i Google Analytics
    • Du behöver inte gå till någon sida inne på den specifika profilen om du har flera profiler på ditt konto, du kan stå kvar på ”Alla konton”-sidan
  • Surfa nu till denna adress: https://www.google.com/analytics/web/template?uid=qvJaTjzTTY2AAvezkEaI_A
    • Du får nu upp följande dialog:
      Välj profil
      • Klicka på ”Välj en profil
      • Välj den profil du vill lägga till rapporten på
      • Om du vill kan du namnge rapporten till något annat än standardnamnet ”Valutarapport
      • Klicka på "Skapa"-knappen


Anpassade rapporter

Hitta rapporten

Rapporten finns nu tillgänglig under:
"Anpassade rapporter":



Beskrivning av rapporten

Rapportöversikt

Värt att lägga märke till i rapporten:

  • Gulmarkerat – omräknat till din profils huvudvaluta (troligen SEK om vi satt upp profilen åt dig)
  • Rödmarkerat – värdena i respektive valuta
  • Omarkerade intäkter, skatter och frakter – summering av de lokala valutorna, detta är alltså de värden du har kunnat se hittills – och som du kan se är de ganska intetsägande

Fördelar

Du har nu helt nya analysmöjligheter, den exempelrapport vi delar med oss av har en hel del funktioner – men du kan genom att studera den skapa helt nya analyser med grund i den riktiga intäkten/skatten/frakten.
Redan i vår rapport kan du göra vissa jämförelser, prova att:

  • Ovanför diagrammet, klicka på knappen ”Transaktioner” och välj istället ”Intäkt”
  • Bocka för en/flera valutor i tabellen nedanför diagrammet, och klicka på knappen ”Placera rader” ovanför – nu ritas varje valutas kurva in i diagrammet, omräknad till huvudvalutan för att kunna jämföras

Diagram med valutor

Enkel översikt av intäkter

Om du istället går ner till tabellen nedanför diagrammet, och väljer typen cirkeldiagram:


 Välj därefter att analysera på ”Intäkt” istället för Transaktioner:


Nu får du ett cirkeldiagram som tydligt visar dig dina intäktsbaser omräknat till din huvudvaluta.

Istället för intäkter kan du nu väldigt enkelt analysera fraktkostnader per valuta – eller varför inte lägga på per land, för att se vilka länder som faktiskt är ”skurkarna” (om du använder någon form av enhetsfrakt/snittfrakt för dina kunder, istället för den egentliga fraktkostnaden)

Nya analysmöjligheter

Redan tidigare har du kunnat analysera hur en viss varugrupp säljer över olika tider på året, nu har du möjligheten att utöka alla sådana rapporter med analys per valuta också – så du ännu bättre kan anpassa både ditt utbud och dina marknadsföringskampanjer mot olika länder på året, med stöd i korrekt analys av historiken, på ett väldigt överskådligt sätt.

Björn Eriksson den 6 mars 2013 16:12