Stäng

Meny

E-handelsbloggen / Superfilter uppfyller kraven hos dagens e-handelskunder

Superfilter uppfyller kraven hos dagens e-handelskunder

De djupa varugruppsträden är på väg ut. Många webbshopar har breda sortiment och kunderna börjar vänja sig vid smartare navigationsmetoder som ger bättre överblick. För att behålla kunder och maximera konverteringsgraden krävs avancerade lösningar för urval och filtrering.
Vi kallar lösningen – E37 superfilter.


Jämförelse – webbutik vs. fysisk butik


Många webbutiker konkurrerar med hjälp av riktigt breda sortiment, då man inte begränsas av fysisk butiksyta eller ens det egna lagret (i vissa branscher beställer man in från leverantörerna allt eftersom). Detta ställer dock högre krav på både navigation och sökmöjligheter, för att kunden snabbt och enkelt ska kunna hitta rätt produkt.
Jämför med hur man handlar i ett stort varuhus. Först går man till rätt avdelning, därefter går man till rätt produktkategori eller varumärke beroende på hur butiken är indelad, och letar slutligen med blicken efter önskad färg eller modell. Efter några minuter med denna "filtrering" har man troligen hittat några produkter att välja på, alternativ tar man hjälp av personalen för att få hjälp att välja rätt.
Hela den shoppingprocessen vill man efterlikna i en stor webbshop, men ännu enklare och snabbare för kunden. Man måste komma ihåg att kunden kan komma in i butiken med helt olika mål, t.ex. på jakt efter "en viss skomodell", "en lämplig cykel för pendling", "några nya tröjor", "en födelsedagspresent till en sjuårig pojke" eller "en tapet som passar i sovrummet".



Länna Sport, Stockholms största sportbutik, har ett brett sortiment både på nätet i och i den fysiska butiken.

Krav på en modern filtermodul


En webbshop kan vara överlägsen den fysiska butiken vad gäller möjligheter att snabbt söka och filtrera på många begrepp parallellt. Vi har gjort en lista med vad som krävs av ett modernt och kraftfullt filter för e-handel:

  1. Smal, specifik filtrering
    Fall 1: Kunden är ute efter en specifik typ av produkt, och vill nå målet snabbt.
    Här gäller det att kunna filtrera på många olika produktegenskaper för att skära ner sortimentet till ett litet urval att ta ställning till. Filtermodulen behöver ha stöd för allt från produktgrupper, varumärken, prisintervall, modeller, storlekar, färger, kön, material eller andra mer specifika produktegenskaper och användningsområden. Kunden kanske vet vad produkten har för tekniska egenskaper eller vet ungefär vad den heter.
  2. Bred filtrering
    Fall 2: Kunden har en diffus bild av önskad produkt, och behöver hjälp och förslag för att komma till ett köpbeslut. Exempel är att man letar efter en present eller vill göra reafynd.
    Här måste man erbjuda filtrering med multipla val per grupp i filtret, så kunden kan få många förslag. Man behöver alltså kunna välja flera varumärken, produkttyper och färger i filtret samtidigt.
    Ett exempel är en kund som söker en present inom huvudgruppen barnkläder, och är intresserad av en viss åldersgrupp för pojke eller flicka, tre varumärken och två färger.
  3. Undvik återvändsgränder
    Ett vanligt problem är att kunden gång på gång råkar kombinera filterval som inte leder till några matchande produkter alls. Filtret måste i förväg ge kunden hjälp att se hur många träffar man kommer få när man t.ex. redan har valt ett bestämt varumärke och nu står inför att välja färg eller stil. Med ett primitivt filter som gång på gång leder till noll träffar kan kunden ge upp och gå till en konkurrent.
  4. Filtrera med olika utgångspunkter
    Filtrering ska vara möjlig utifrån olika ingångar, inte bara från varugruppsträdet. Kunden kan behöva hjälp att välja bland många produkter även när man kommer från en fritextsökning eller tittar på produkter för en kampanj eller varumärke. 
  5. Flexibilitet med olika filtreringsbegrepp
    Innehavaren ska enkelt kunna bygga ut med olika produktegenskaper som dyker upp i filtret i vissa varugrupper. Filtreringsbegrepp som saknar relevans i en viss kategori ska kunna döljas.
  6. Snabba beräkningar
    Filtret måste ladda om snabbt när man ändrar urval. Man ser tyvärr många mardrömsexempel på nätet där det tar 10-20 sekunder för filtret att ladda vid första visning eller efter ett ändrat filtreringsval. En otålig kund som får vänta kan surfa vidare till en konkurrent.



E37 superfilter


Efter mycket utvecklingsarbete är vi på E37 stolta över att ha nått fram till en filtermodul som uppfyller alla krav i listan ovan.

  1. Smal, specifik filtrering
    Stöd för att samtidigt filtrera på varugrupper, varumärken, matriser (t.ex. färg- och storleksmatriser), prisintervall samt valfria produktegenskaper via funktionen produkttaggar i E37 e-handelssystem.


  2. Bred filtrering
    Stöd för att göra multipla val i varje grupp av filtreringsbegrepp. (Man kan t.ex. göra urval på flera varumärken, färger och andra produktegenskaper samtidigt.)


  3. Undvik återvändsgränder 
    Filtermodulen visar hur många träffar man kommer få för varje filtreringsbegrepp som visas. Varje gång besökaren ändrar sina val i filtret uppdateras antalen i realtid. Filtreringsbegrepp som inte kommer ge några träffar alls inaktiveras. 
    Om man t.ex. har valt en viss produktgrupp och två varumärken och sedan ska välja färg, visas det hur många produkter det finns av varje färg givet tidigare val i filtret.


  4. Filtrera med olika utgångspunkter
    Stöd för filtrering i varugrupp, varumärke eller sökresultat. Dessutom går det att filtrera på endast reaprodukter / prissänkta produkter.



  5. Flexibilitet med olika filtreringsbegrepp
    Produkttaggar är en flexibel funktion i E37 e-handelssystem, som innebär att man kan märka produkter med specifika produktegenskaper. Exempel är kön, åldersgrupp, modell, stil, serie, teknisk produktdata, produktens användningsområde etc. Grupper av produkttaggar kan aktiveras per ingång till filtret, och visas endast på de nivåer där de är relevanta (d.v.s. där produkterna är märkta med respektive tagg).


  6. Snabba beräkningar
    Filtret bygger på effektiva algoritmer, optimala databasstrukturer och utnyttjar till fullo kraften i Microsoft SQL Server, vilket garanterar korta responstider.

Imorgon del 2: Kundcase som visar hur några webbutiker använder E37s produktfilter.
Fredrik Karlsson den 12 mars 2013