Meny

E-handelsbloggen / Superfilter uppfyller kraven hos dagens e-handelskunder – del 2

Superfilter uppfyller kraven hos dagens e-handelskunder – del 2

Här går vi igenom några exempel på webbutiker som utnyttjar E37s produktfilter för att öka försäljningen genom att hjälpa kunderna att hitta rätt.
Barnbutiken Lilla W förbättrar urvalsmöjligheterna med filtrering på storlek och åldersgrupp.
Sportbutiken Länna Sport skapar en god köpguide med filtrering på olika produktegenskaper per varugrupp.


Lilla W säljer barnkläder med smart storleksfilter


Barnbutiken Lilla W använder E37s filtermodul för att ge kunderna bättre urvalsmöjligheter i det breda sortimentet av barnkläder. Det används både som kategorifilter i varugrupperna, som sökfilter i sökmotorns resultat samt i sidorna per varumärke. I alla dessa produktlistningar kan besökarna filtrera sig ner till ett mindre urval via både varumärke, produkttyp, färg och storlek.

En särskilt viktig funktion när man säljer barnkläder är att ge kunderna ett användarvänligt sätt att lokalisera produkter för rätt ålder/storlek. I Lilla Ws butiksdatasystem är artikelregistret uppbyggt med ett stort antal storleksmatriser baserat på olika storlekssystem (det är allt från centilong och dubbelstorlekar till amerikanska och brittiska storlekar). Det innebär ett svårt problem att lösa, då det vore orimligt att låta kunderna göra urval bland alla dessa storleksangivelser huller om buller.

Lilla W har löst problemet genom att definiera en standardskala för storlekar med både centilongangivelse och ungefärlig åldersgrupp, t.ex. "storlek 68 (ca 4-6 mån)", "storlek 74 (ca 6-9 mån)", "storlek 80 (ca 9-12 mån)" o.s.v. Standardskalan läggs upp som produkttaggar i e-handelssystemet, där varje storlek i de olika storleksmatriserna automatiskt kopplas till en storlekstagg. När Lilla W lägger upp nya produkter i butiksdatasystemet som kopplas till storleksmatriser, synkas produkterna automatiskt över till webbshopen och kopplas till rätt storlekstaggar i filtret. På det sättet kan det komplicerade storleksfiltret hållas uppdaterat utan extra arbetsinsats.



- Möjligheten att filtrera på storlek och åldersgrupp i hela sortimentet har varit en efterlängtad funktion hos mina kunder, berättar Åsa Dahlström som driver barnklädesbutiken Lilla W.
Att urval på storlek och färg fungerar i både varugrupper och sökresultat ger mina kunder stor hjälp att hitta rätt plagg. Trots att jag har så många produkter och olika storleksmatriser i mitt butiksdatasystem, är det enkelt att underhålla storleksfiltret med hjälp av webbshopens smarta koppling till taggar.

I webbshopen visas hela tiden hur många produkter som kommer matcha varje färg, storlek eller varumärke givet tidigare val i filtret. Det skyddar kunden från det irriterande läget då man råkar kombinera kriterier som inte leder till några träffar. Sammanfattningsvis har Lilla W uppnått ett smart navigationssätt som förbättrar köpupplevelsen och ger en konkurrensfördel mot andra barnbutiker på nätet.

Länna Sport säljer cyklar, skor och skidor med taggning och filtrering på produktegenskaper


Sportbutiken Länna Sport säljer ett brett sortiment av sportutrustning och kläder i sin webbshop, med särskild inriktning mot skor, cykel, hockey, alpint och sportkläder. På samma sätt som Lilla W använder man produktfilter både i varugrupper, varumärken och sökresultat, och det går allmänt att göra urval på varumärken, färger, kön och prissänkta produkter.

Länna Sport använder dessutom funktionen produkttaggar i E37 e-handelssystem för att märka upp olika slags produkter med specifika produktegenskaper och användningsområden. Syftet med detta är att ge besökaren fler sätt att hitta rätt produkt, och på nätet efterlikna det personliga mötet med kunnig butikspersonal som ger goda råd. Några exempel på grupper av taggar som har lagt upp i olika kategorier är ”löpstegstyp för sko”, ”bromstyp för cykel” eller ”typ av skidåkare”. I varje varugrupp visas endast de taggar som är relevanta för produkterna i just den kategorin.

I varugruppen för cyklar kan man filtrera på de specifika produktegenskaperna "bromstyp", "framgaffeltyp" och "hjulstorlek" utöver standardurvalen på produkttyp, varumärke och färg. Från början finns det 166 cyklar att välja på, så filtret ger besökaren nödvändig hjälp att skära ner listan utifrån sina personliga önskemål inför ett köpbeslut. I kombination med utförliga produktbeskrivningar och diskussioner med kunderna via kommentarsfunktion på produktnivå, ger de sex filtreringsbegreppen en användarvänlig köpguide för alla slags kunder.



Fördelar med E37s lösning för artikelfiltrering


  • Spara tid med enklare uppbyggnad av varugruppsträdet. Byt ut undergrupper mot filtreringsbegrepp.
  • Höjd konverteringsgrad genom att hjälpa kunderna att hitta rätt produkt.
  • Stöd för filter i både varugrupper, varumärken och sökresultat.
  • Flexibelt att lägga till produktegenskaper i filtret med hjälp av taggning.
  • Stöd för olika filtreringsbegrepp i olika varugrupper.
  • Hjälper både kunder som är ute efter en specifik produkt eller söker brett inom sina intresseområden.
  • Snabb och smart navigation ger nöjda kunder.

Läs mer om lösningarna för filtrering i E37 e-handelssystem i föregående blogginlägg.
Fredrik Karlsson 2013-03-13



Kom igång med webbshop hos E37

Våra erfarna e-handelsrådgivare hjälper dig från start till mål.

Priser & paketKontakta oss