Meny

E-handelsbloggen / Ökad försäljning eller tappade kunder? Små detaljer i webbshopens sökmotor kan avgöra

Ökad försäljning eller tappade kunder? Små detaljer i webbshopens sökmotor kan avgöra

Har de vad jag söker?” Det är en av de viktigaste frågor en potentiell kund ställer vid ett besök i din webbshop. Vid sidan av varugrupper, filter, kampanjsidor m.m. är den interna sökmotorn en avgörande faktor i köpbeslutet.

Kan sökmotorn ge tillräckligt bra resultat för att behålla besökarens intresse eller leder det genast till en tappad kund? Vi har sammanställt några viktiga sökmotordetaljer och undersökt hur man kan optimera antal slutförda köp från sökningar i webbutikens sökmotor.

Smart sortering av sökresultaten

Om alla sökningar gav en handfull perfekt matchande produkter vore livet enkelt för e-handlaren. I praktiken gör en kund ofta för generella sökningar med tiotals eller hundratals träffar. Då är inte en gammal ”hederlig” sökmotor som listar träffarna i tidsordning, bokstavsordning eller någon obskyr artikelnummerordning så lyckad. De översta träffarna kan vara gamla, impopulära eller svagt matchande produkter, och vips har kunden gått vidare till en konkurrerande Internet-butik. Vilken kund är tillräckligt motiverad för att bläddra igenom tio sidor eller ögna igenom 200 produkter i jakten på rätt produkt?

Lösningen är att överst lista de produkter som det är mest sannolikt att kunden vill köpa. Enkelt i teorin men svårt att automatisera. En smartare produktsortering i E37 e-handelssystem bygger då på:

  1. Bäst matchning – hur väl produktinformationen stämmer överens med sökfrasen.
  2. Mest populär – produktens popularitet hos kunderna enligt antal köp, klick, betyg, kommentarer, konverteringsgrad etc.

Våra undersökningar visar att båda begreppen bör slås ihop till en sortering där matchning väger tyngst och popularitet styr i andra hand. Vid bred sökning på ett varumärke eller varugrupp där hundratals produkter matchar ganska lika kommer då popularitet att avgöra ordningen. I E37s formler kan man dessutom ge större vikt åt nya händelser och produkter, så säsongsvariationer, trender och produktnyheter får snabbare effekt.

Exempel på filtrering bland sökresultat hos SWEdala outlet.

När Walmart implementerade ett nytt sökverktyg som väljer ut mer relevanta toppresultat ökade antal slutförda köp med 10-15 %. Produkterna sorteras utifrån både försäljning och social popularitet som positiva recensioner och hur omskriva, gillade och delade de är. Läs mer här eller här.

Sökningar utan träffar

Tips: Följ upp statistik som visar vad kunder söker efter i webbshopens inbyggda sökmotor. I E37s webbshopar loggas alla sökfraser och det ingår ett analysverktyg för att få statistik för specifika urval i sökordsloggen.

Av särskilt intresse är att ta reda på vilka vanligt förekommande sökningar som inte ger några träffar alls, då de kan hänga ihop med missade affärer.

  • Söker kunder efter produkter som inte alls finns i sortimentet
    Det kan ge goda tips inför framtida inköp.
  • Söker kunder efter svar på produktrelaterade frågeställningar som har lämnats obesvarade?
    Att införa informationssidor till vissa varugrupper kan vara en god idé, alternativt en sektion med ”Vanliga frågor och svar”.
  • Söker kunder på ”fel” produktnamn, varugrupper eller begrepp?
    I så fall bör man utöka produktbeskrivningarna eller lägga in fler synonymer till produkternas namn och beskrivningar, så kunderna får träff på olika terminologi som används i praktiken. Ett exempel kan vara att många kunder söker efter "barnskidor längdåkning" när det bara är "juniorlängdskida" som ger träff i nuläget.

 

Sökningar med för många träffar

Ett annat problem man kan lokalisera med hjälp av sökordsloggen är vanliga sökningar som ger oväntat många eller oöverskådligt många träffar. Fundera igenom om antalet träffar verkar rimligt eller om något är galet. En tänkbar orsak, som vi har sett konkreta exempel på, är att man har upprepat en allmän, lång säljtext om sitt sortiment i varenda produktbeskrivning. På det sättet faller man på eget grepp och saboterar kundernas möjlighet att söka effektivt på dessa nyckelord.

I breda sortiment är det dock ofta korrekt att få hundratals träffar när man söker på t.ex. ett vanligt varumärke eller varugrupp. I sådana webbshopar rekommenderar vi att man erbjuder kunden möjlighet att filtrera inom sökresultaten. Då kan man t.ex. skära ner de ursprungliga 434 träffarna genom att välja en specifik produktkategori, färg, varumärke, eller annan produktegenskap som man har inkluderat i filtret. Läs mer om filter här. Man kan även uppmana kunder att specificera sin sökning genom att skriva in fler nyckelord.

Sökningar som direkt leder till tappad kund

I Google Analytics finns en undanskymd men värdefull funktion som heter Webbplatssökning. Det är enkelt att konfigurera så alla interna sökningar i en webbshop från E37 rapporteras till Google Analytics. Exempel på frågor som besvaras:

  • Hur stor del av besökarna använder sökmotorn?
  • Vilka sidor är det vanligast att besökare utgår från när de gör en sökning?
  • Vilka sökningar leder oftast till en s.k. utgång, d.v.s. att besökaren lämnar din webshop direkt?

Den sista punkten är särskilt intressant. Man kan dra ut en rapport som visar frekventa sökningar sorterade efter andelen som lämnar webbshopen. I jakt på orsaken kan man sedan matcha denna rapport mot E37s sökordslogg. Är det sökningar med inga eller många träffar som orsakar en tappad kund?

Fler sökmotorknep

Här sammanställer vi några andra sökmotorfinesser som hanteras av E37 e-handelssystem.

Produktrekommendationer i sökresultaten

Visa intelligenta produktrekommendationer nedanför sökresultaten, d.v.s. produkter som är nära relaterade till sökträffarna baserat på tidigare köp och kundbeteende. Detta kan ge fördelar på två konkreta sätt:

  • Om kunden får sökresultat som inte riktigt var ”mitt i prick”, kan de träffarna mycket väl vara relaterade till precis den produkt kunden var ute efter. T.ex. om kunden söker på ”fel” begrepp enligt resonemang ovan.
  • Merförsäljning genom att tipsa om andra produkter som ofta köps tillsammans med sökresultaten, t.ex. om man söker på skidjackor och får tips om skidbyxor som passar ihop.

Autokomplettering

Använd en funktion för autokomplettering, d.v.s. att systemet visar en lista med matchande produkter medan man skriver sökfrasen. Det kan hjälpa kunden att snabbare hitta rätt produkt eller hjälpa till om kunden inte vet exakt vad produkten heter eller hur det stavas.

Matcha mot all produktdata

Det är fördelaktigt med en sökmotor som matchar mot all slags produktinformation i webbshopen, inte bara produkternas namn och brödtext utan taggar, varumärken, artikelnummer etc. På det viset ökar chansen att kunden får träff vid väldigt specifika sökningar.

Avancerade sökfraser

Det är viktigt med en sökmotor som klarar av avancerade sökfraser som vissa kunder är vana vid att använda, samt har en viss språkförståelse. Det gäller t.ex. uppräkning av flera ord utan att ordningen har betydelse, samt styrdirektiv som AND, OR, OCH, ELLER, +, - och *.

 

 

Sökmotorn och analysverktyget för sökordsloggen som beskrivs ovan ingår i samtliga versioner av E37 e-handelssystem.

 

Fredrik Karlsson 2013-09-10



Kom igång med webbshop hos E37

Våra erfarna e-handelsrådgivare hjälper dig från start till mål.

Priser & paketKontakta oss