Meny

E-handelsbloggen / Lampan.se växer med 200 % per år - blev Årets Ljusa Butik 2013

Lampan.se växer med 200 % per år - blev Årets Ljusa Butik 2013

Pressmeddelande 2014-03-19.
Lampan.se har utsetts till Sveriges bästa hembelysningsbutik tack vare sin framgångsrika näthandel. Under tre år har webbshopen hållit en explosiv tillväxt under god lönsamhet. Rätt strategiska val och smarta e-handelsfunktioner ligger bakom succén.

Tre år med stark tillväxt under lönsamhet

Sedan Lampan i Uddevalla bytte e-handelsplattform till E37 våren 2011 har kurvan pekat spikrakt uppåt. Från 2011 till 2012 ökade försäljningen i webbshopen med 212 % och från 2012 till 2013 med ytterligare 179 %. Trenden är intakt även i år, då året har börjat med en fortsatt ökning med 177 %. Under hela perioden har man varit lönsam tack vare smart satsning på sökmotoroptimering, nöjda återkommande kunder och ett e-handelssystem som sparar tid i alla led.

"Startskottet för vår tillväxt kom när vi sjösatte E37 e-handelsplattform helt integrerat med vårt butiksdatasystem Deta3000 från Hogia" berättar Anders Sjöberg, en av Lampans ägare. ”Då kunde vi snabbt få ut ett brett sortiment på nätet som till stor del automatiskt sökmotoroptimerades.

"Projektet med lampan.se är särskilt intressant för oss som e-handelsleverantör, då det har bevisat att vårt koncept ’Smart e-handel’ fungerar" säger Fredrik Karlsson, VD på E37. "Varje funktion och finess i e-handelssystemet som stegvis införts hos Lampan har gett den effekt på försäljning och lönsamhet som det var tänkt i teorin."

Lampan blev Årets Ljusa Butik 2013Framgångarna gav fin utmärkelse

Lampans framfart har inte gått obemärkt förbi. I samband med mässan Nordic Light Fair tilldelades Lampan titeln Årets Ljusa Butik i Sverige 2013.  Juryn i föreningen Hemljus, som består av leverantörer inom belysningsbranschen, motiverade valet så här:

Med erfarenheter från en närliggande bransch tog de över en redan synnerligen väl etablerad rörelse, en gång premierad som Årets Ljusa Butik. Målmedvetet och med ögonen öppna för den nya tidens affärsmöjligheter har man också lyckats att inte bara utveckla den traditionella affärsmodellen utan också bli en av de mest framgångsrika aktörerna inom näthandeln i branschen.

Lampans strategi och framgångsfaktorer

Anders Sjöberg som driver Lampan.se har svarat på några frågor om webbutikens framgångar:

”Lampor och belysning var inte en bransch där näthandeln slog igenom tidigt. Var det självklart för er att satsa på Internet-försäljning?”

Vi tog över den fysiska butiken i Uddevalla för sju år sedan och började snart fundera på en e-handelssatsning. Eftersom det inte fanns så mycket konkurrens eller någon dominerande aktör på nätet, verkade det finnas en bra nisch att växa i. Den analysen stämde bra, då företagets totala omsättning har stigit från ca sju till 20 miljoner på mindre än tre år och förra året rusade webbshopens försäljning förbi den fysiska butiken.

”Många e-handlare har köpt sig tillväxt till priset av stora förluster under tiden, hur har Lampan lyckats växa så snabbt under lönsamhet?”

Kostnadseffektiv sökmotormarknadsföring måste vara nummer ett. Vi får mycket trafik från organiska träffar tack vare att vi lyckats hamna topp tre i Google för så många produktområden och varumärken. Kombinationen av vår satsning på innehåll i shopen, e-handelssystemets automatiska sökmotoroptimering och tjänster från Jajja Communications har gett ett utmärkt resultat.

”Finns det några funktioner i e-handelssystemet som känts avgörande för Lampans snabba tillväxt?”

Vi hinner hantera ett brett sortiment eftersom artikelregistret bara behöver underhållas på ett ställe med kopplingen till Hogias kassasystem Deta3000. Och kunderna lyckas hitta rätt bland alla produkter tack vare smart filtrering och bra sökfunktioner. Detta som sagt i kombination med bra sökmotorpositioner.

Under 2013 har vi fått en kraftig ökning av antal produkter per order genom att införa E37s funktion Intelligenta produktrekommendationer. Den visar automatiskt förslag på fler relaterade produkter som kunden kan tänkas vilja köpa.”

”Hur många paket levereras i genomsnitt per dag och hur uppnår ni lönsamhet i logistiken?”

I dagsläget skickar vi i genomsnitt 70-80 paket per dag, men vi skulle klara över 100 paket. Arbetet görs av tre medarbetare varje vardag med start kl 10, och vi hinner med 25-30 paket per timme fram till deadline för bokning av leverans kl 14. Rent tekniskt är det kopplingarna till Unifaun Pacsoft och Klarna som eliminerar manuella steg och sparar väldigt mycket tid för oss. Jämfört med i början då vi gjorde alla moment manuellt har e-handelssystemets automatisering av dataflödet halverat tidsåtgången för att leverera en order flera gånger om.”

”Era kunder verkar väldigt nöjda med ständigt höga betyg på Trustpilot, hur uppnår ni det?”

Det är nog en kombination av många faktorer, först och främst snabba och korrekta leveranser. Vi fokuserar på tydlighet överallt i shopen, allt från detaljerade produktbeskrivningar till information om betalsätt, frakt, öppet köp och kontaktuppgifter. Det är kul att få höga betyg i Trustpilot och det fungerar som en sporre för oss att göra ett så bra jobb som möjligt för varje kund. Om vi t.ex. ser en order där man verkar ha gjort ett felaktigt val av produkter ringer vi genast upp kunden.”

”Har ni någon strategi för att hantera konkurrens från lågprisaktörer och stora kedjor?”

Vi har själva allt från lågprisvaror till dyra designprodukter från exklusivare varumärken. Dessutom satsar vi på kundvård och hjälper ofta kunderna att hitta rätt belysning med rätt design via personlig service.”

”Hur ser planerna ut för 2014, vilka investeringar och ytterligare förbättringar ser ni behov av?”

Vi ska finjustera processerna för att klara en ännu högre ordervolym med färre arbetsminuter per order. Närmast behovet är att införa ett nytt affärssystem med bättre stöd för inköpsplanering och plock direkt i samband med varumottagning. Huvudspåret är att uppgradera Deta3000 till Hogias nya butiksdatasystem Retail POS.”

För ytterligare information

Fredrik Karlsson, VD, E37 System AB
Tel: 08-587 667 91
E-post: fredrik.karlsson@e37.se

Anders Sjöberg, ägare, Lampan i Uddevalla AB
Tel: 0522-866 86
E-post: info@lampan.se

Om Lampan i Uddevalla

Lampan är en hembelysningsbutik med försäljning både i fysisk butik i Uddevalla och på nätet på adressen www.lampan.se. Företaget ägs sedan 2006 av paret Barbro och Anders Sjöberg och sysselsätter idag nio personer. Butiken har ett brett sortiment av lampor och belysning från kända varumärken, med allt från taklampor, badrumsbelysning och spotlights till utomhusbelysning och elmaterial. Lampan tillhandahåller även rådgivning till både privatpersoner och företag vad gäller att hitta rätt belysning med rätt design.

Läs mer på www.lampan.se.

Om E37 System

E37s affärsidé är att tillhandahålla e-handelssystem som gör det enkelt att bedriva lönsam e-handel. Med mer än 10 års erfarenhet är E37 specialister på att integrera med alla slags butiksdata- och affärssystem. E37 levererar en helhetslösning med allt från design, rådgivning, integration, lansering, drift och moderna metoder för Internet-marknadsföring.

E37 har skapat framgångsrika webbutiker för Länna Sport, Leilas General Store, AIK, Bookbinders Design, Woolrich Store, Skistar, Sko-Boo och SWEdala Outlet m.fl.

Fredrik Karlsson 2014-03-19



Kom igång med webbshop hos E37

Våra erfarna e-handelsrådgivare hjälper dig från start till mål.

Priser & paketKontakta oss