Pressmeddelande 2014-11-27.
Under senaste året har det skett en dramatisk ökning av andelen besökare med smartphones i webbutiker. Det kan antingen innebära en risk för tappad försäljning eller möjligheter att öka sin marknadsandel.
En undersökning av tre mobilanpassningsprojekt för e-handlare med E37 Triton e-handelssystem visar vikten av att skala av och mobilanpassa kassan och erbjuda kunderna de populäraste betalsätten.
Undersökning: Vikten av att mobilanpassa kassan
Vi har undersökt effekten av att mobilanpassa kassan för tre etablerade e-handlare som utnyttjar E37 e-handelssystem. De åtgärder som implementerades är:
(1) Infört E37s nya responsiva kassasida med kassa- och betalningslösningen Klarna Checkout, med de populäraste betalningsmetoderna och automatisk mobilanpassning. E37 e-handelssystem och Klarna Checkout bildar tillsammans en helt integrerad och mobilanpassad enstegskassa.
(2) Fokuserat på att ett avskalat gränssnitt i kassan ger ökad konverteringsgrad för e-handlare (”enclosing the checkout”). Detta innebär att navigationsmenyer, länkar och grafiska element som inte har med orderläggningen att göra döljs när man går till kassan. Endast information som är förtroendehöjande eller besvarar frågeställningar i köpögonblicket visas. Det ska ge färre distraktioner och ett rakare flöde mot köpets slutförande.
Vår undersökning visar en signifikant ökning av konverteringsgraden i alla tre webbshoparna. Förbättringen är logiskt nog störst för besökare med smartphones (50 - 71%), men resultatet är även positivt för besökare med surfplattor och vanliga datorer (10 - 32%).
Alla shoparna hade tidigare en traditionell, ej responsiv kassa där ordinarie sidhuvud och navigationsmenyer var med. Betalsätt var Klarna Faktura och vanlig kortbetalning.
Kundcase 1 – Lampan.se
Lampan.se är en snabbväxande hembelysningsbutik som ökat på nätet med mer än 175 % per år under 2011-2014. Under senaste året har andelen besökare med mobila enheter ökat från 43 % till 53 %. Att erbjuda dessa kunder en bra köpupplevelse är allt viktigare för att behålla tillväxten.
Resultaten av mobilanpassningen var mycket glädjande:
Typ av enhet |
Förbättrad konverteringsgrad |
Dator |
+26 % |
Surfplatta |
+22 % |
Mobil/smartphone |
+50 % |
(Då försäljningen hos Lampan har en stark säsongsvariation har vi valt att jämföra med samma period, september-november, förra året.)
Den totala intäkten från kunder med smartphones har under samma period ökat med 247 % - en kombinerad effekt av både fler besökare, högre ordervärden och högre konverteringsgrad.
”Vi har fått mycket positiv respons efter förändringen”, berättar Anders Sjöberg, en av Lampans ägare. ”Kassans flöde är så enkelt och tydligt att man tar sig igenom orderläggningen med minsta möjliga motstånd på både mobiltelefon och dator. E37 tillsammans med Klarna Checkout ger oss tekniska förutsättningar för att fortsätta växa och slå försäljningsrekord för fjärde året i följd.”
I projektet för Lampan.se har fokus även lagts på optimering av innehållet. Information som besvarar allmänna frågor i köpögonblicket eller förstärker förtroende har lyfts fram. All annan information har dolts i kassan.
Kundcase 2 – Leila’s General Store
Leilasgeneralstore.com är Leila Lindholms konceptbutik på nätet. Detta är ett intressant case då det är en av de webbshoppar hos E37 som alltid haft högst andel mobila besökare.
Här ger undersökningen liknande resultat totalt sett, men klart högst förbättring för besökare med smartphones, hela +71 %. Tabellen visar konverteringsökningen under första månaden efter lansering av nya kassan (september) jämfört med första halvåret 2014.
Typ av enhet |
Förbättrad konverteringsgrad |
Dator |
+15 % |
Surfplatta |
+10 % |
Mobil/smartphone |
+71 % |
Under september uppnåddes dessutom en spännande milstolpe då mer än hälften av alla köp (50,3 %) gjordes från mobila enheter (surfplattor + smartphones).
Jämfört med samma månad föregående år har andelen besökare med mobiltelefon ökat från 27,6 % till 41,4 %, och intäkterna från dem har ökat med 133 %.
”Vi är glada över det utmärkta resultatet från E37s mobilanpassning av kassan”, säger Mårten Elensky, marknadschef för Leilas General Store. ”För oss som har en så hög andel mobila besökare är det särskilt viktigt att ge dem bästa möjliga köpupplevelse.”
Kundcase 3 – Länna Sport
Hos Länna Sport, Stockholms största sportbutik, är förbättringen ännu större för besökare från både smartphones, surfplattor och vanliga datorer.
”Med Klarna Checkout och E37s nya lösning kan vi erbjuda våra kunder ett säkert och användarvänligt sätt att slutföra sin order, något som har stor betydelse för deras köpupplevelse i vår butik”, säger Anders Björkman, VD för Länna Sport. ”Det har haft en särskilt stor effekt för besökare med mobila enheter, där vi sett en markant omsättningsökning.”
Slutsatser
- I takt med att andelen besökare från mobila enheter ökar blir det allt viktigare för e-handlare att mobilanpassa sin kassa – både för att behålla och kunna öka sin försäljning.
- Det finns en enorm förbättringspotential i att mobilanpassa kassan. För e-handlare som inte redan gjort detta, bör det stå högt på listan inför närmaste framtiden.
”Detta visar att mobilanpassning av just kassan har en enorm betydelse för att driva lönsam e-handel”, säger Fredrik Karlsson, VD på E37. ”Det är svårt att tänka sig någon annan enskild optimeringsåtgärd som kan höja konverteringsgraden, och därmed försäljningen, lika dramatiskt i en webbshop.”
”Statistiken från E37s undersökning visar hur viktigt det är att ta den mobila trafiken på allvar. Många av våra e-butiker har idag 50% av sin trafik från mobila enheter”, säger Björn Widerström, partneransvarig på Klarna.
FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
Fredrik Karlsson, VD, E37 System AB
Tel: 08-587 667 91
E-post: fredrik.karlsson@e37.se
OM E37 SYSTEM
E37s affärsidé är att tillhandahålla e-handelssystem som gör det enkelt att bedriva lönsam e-handel. Med mer än 10 års erfarenhet är integration med alla slags butiksdatasystem, affärssystem och andra IT-system ett av våra specialområden. E37 levererar en helhetslösning med allt från säljande design, rådgivning, integration, lansering, drift och moderna metoder för Internet-marknadsföring.
E37 har skapat framgångsrika webbutiker för Länna Sport, Leilas General Store, Lampan, AIK, Bookbinders Design, Woolrich Store, Sko-Boo och SWEdala Outlet m.fl.
Läs mer på www.e37.se.
Fredrik Karlsson 2014-11-27