Stäng

Meny

E-handelsbloggen / Nya försäljningsrekord för julhandeln på nätet

Nya försäljningsrekord för julhandeln på nätet

I år har den USA-inspirerade shoppinghelgen med Black Friday och Cyber Monday slagit igenom på allvar i Sverige. Många e-handlare hos E37 har satt nya, fantastiska försäljningsrekord på nätet. Koppling till CDON Marketplace, julkalenderkampanjer och ökad shopping från mobila enheter har bidragit till rekorden.

Black Friday hos Leila gav +2590 %

Leilasgeneralstore.com, Leila Lindholms konceptbutik på nätet, rivstartade julhandeln med en lyckad Black Friday-kampanj. Det gamla rekordet (från webbshopens lansering) för antal order samma dag slogs med 240 %. Genomslaget för Black Friday i år framgår också av att Leilas försäljning var 2590 % högre än en genomsnittlig fredag.

Nyckeln till framgången var effektiv marknadsföring av Black Friday-kampanjen till befintliga kunder och följare via e-postutskick, Facebook, Instagram etc. Succén har sedan följts upp med en julkalender där prenumeranter och följare varje dag får ett nytt erbjudande i ”dagens lucka”. Kampanjer och tidsbegränsade erbjudanden är alltid effektivt när man säljer B2C. Här har E37s flexibla kampanjhanteringsmodul utnyttjats till fullo då man dagligen har skapat kombinationskampanjer och rabattkoder på olika delar av shopens sortiment.

Växande multikanalförsäljning med CDON-koppling

SWEdala Quality Outlet har en framgångsrik multikanalstrategi.  Man har nu tre fysiska butiker i Skåne och har under 2014 även börjat sälja på CDON Marketplace vid sidan av den egna webbutiken. SWEdala Outlet var aktiva med olika kampanjer under kampanjhelgen (28 nov-1 dec). Under dagarna från Black Friday till Cyber Monday var försäljningen på nätet mer än fem gånger högre än ett genomsnittligt veckoslut.

Kalaskompaniet är en maskerad- och partybutik i Täby Centrum som har startat en spännande resa på nätet. Sommaren 2013 öppnade man sin webbutik med hjälp av E37 och under hösten 2014 kopplade man in CDON.com som en extra säljkanal. Under de senaste två månaderna har antalet beställningar på nätet ökat med 288 % jämfört med samma period förra året. Och trenden pekar spikrakt uppåt i båda säljkanalerna.

Med hjälp av E37s CDON-integration kan vi enkelt märka upp och publicera en stor del av webbshopens sortiment även på CDON.com. Order som läggs på CDON.com läses automatiskt tillbaka och levereras i samma flöde som order från vår egen webbshop”, säger Catharina Kejbert som driver Kalaskompaniet. ”Dessutom hålls lagersaldon hela tiden synkroniserade mellan vår webshop, vårt kassasystem Hogia Retail POS och CDON.com. För mig som driver en mindre butik är detta ett kostnadseffektivt sätt att nå två miljoner potentiella kunder, jämfört med t.ex. sökmotorannonsering.

CDON.com imponerade under Black Friday och rapporterar fler än 100 000 order. Merchants stod för drygt 20 000 orders under det mest intensiva dygnet vi upplevt i Nordens e-handelshistoria. Detta var en oerhört stark start på julhandeln, och trenden håller i sig, volymerna ökar varje dag” säger Ted Boman, chef för CDON Marketplace.

Cyber Monday slog trafikrekord

På Cyber Monday den 1 december körde flera av E37s största kunder kampanjer, vilket gav nästan dubbelt så många besökare i E37s molndriftsmiljö som någonsin tidigare. Jämfört med Cyber Monday 2013 ökade totala försäljningen med 100 %, en kombination av e-handelns tillväxt och att Cyber Monday fått större genomslag. Under minuterna efter kl. 22 kulminerade anstormningen med som mest en såld produkt genom E37s plattform var tredje sekund.

SWEdala Outlet, Bookbinders Design och Länna Sport är tre av de e-handlare hos E37 som var med på Cyber Monday i år. Länna Sport var tidigt ute och lanserade Cyber Monday redan 2012 och i år utökade man sin satsning.

Cyber Monday är som en OS-final för oss som e-handelsleverantör”, säger Fredrik Karlsson, VD för E37. ”Förberedelserna pågår i månader med prestandaoptimering, tester och utbyggnad av driftsmiljön. Det var en spännande upplevelse att se hur väl systemet hanterade det höga antalet samtidiga besökare.

Vi vill även ge en eloge till våra driftspartners Ipeer och Ballou, som hjälpt oss igenom julhandeln med perfekt drift och upptider. En e-handelskedja är inte starkare än sin svagaste länk, något som E37 alltid har i åtanke vid val av samarbetspartners.

Lampan.se dubblar julförsäljningen med mobil konverteringsboom

Att starta julhandeln med reakampanjer är dock inte en självklarhet i alla branscher, vilket påpekas i denna artikel. Vad som är rätt för en enskild butik beror på såväl konkurrenssituation, tillväxt, logistikaspekter samt möjligheten att skapa kampanjer som är både lönsamma och attraktiva.

Vi har tidigare skrivit om lampan.se som har vuxit med 200 % per år på nätet och nått en stark marknadsposition inom hembelysning. Deras viktigaste framgångsfaktorer har varit smart sökmotormarknadsföring, återkommande kunder och en helt integrerad e-handelskedja av allt från inköp till logistik. Den mörka hösten är Lampans absoluta högsäsong och i november har man fördubblat försäljningen. Nu kommer en stor del av tillväxten från kunder med smartphones, där försäljningen ökat med 290 % jämfört med samma månad förra året. Mobila besökare har blivit allt mer benägna att inte bara söka information utan även avsluta sina köp, vilket även framgick av vår undersökning av mobilanpassade kassor.

Lampan.se är intressant då man valt att inte göra några kampanjer under Black Friday och Cyber Monday. ”Vi är mitt i vår högsäsong och har redan en så stark tillväxt. För oss är det viktigare att jämna ut orderingången över hela julhandeln för att klara av snabba leveranser”, säger Anders Sjöberg, en av Lampans ägare. ”Vår helt integrerade lösning med E37 e-handelssystem, Hogia Retail POS, Unifaun Online och Klarna är avgörande för att kunna hantera så höga ordervolymer med god lönsamhet.

Fredrik Karlsson den 19 december 2014