Frakten är en av de viktigaste parametrarna att få rätt för en e-handlare. Om leveransen upplevs som dyr, obegriplig eller krånglig är risken stor att man tappar kunden i kassan. En smart utformad fraktmodell har betydelse för både konverteringsgrad, merförsäljning och lönsamhet. I den här artikeln går vi igenom sex aspekter av frakt- och leveransoptimering.
1. Fri frakt eller inte?
Frågan om att erbjuda fri frakt eller inte är svår och omdebatterad bland e-handlare. Enligt en undersökning i e-barometern 2015, som ges ut av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research, är fri frakt i en webbutik viktigt för 72 % av konsumenterna. Fri frakt är onekligen ett tydligt säljargument som konverterar, men det sänker förstås e-handlarens intäkter och lönsamhet.
Har jag råd att erbjuda fri frakt? Den frågan beror till stor del på produkternas täckningsgrad och shopens snittorder. Om man säljer dyra produkter med hög marginal är fri frakt enkelt att räkna hem, men nästan omöjligt med billiga lågmarginalprodukter.
Behöver jag erbjuda fri frakt? Den här frågan avgörs till stor del av hur dina närmaste konkurrenter gör. I vissa e-handelsbranscher har fri frakt nästan blivit standard, medan det är ovanligt i andra branscher. Frånvaron av konkurrens är också intressant. Om du säljer unika produkter, eller produkter vars pris är svårt att jämföra, kan man använda knepet att höja produkternas pris och istället locka med fri frakt. Det är främst aktuellt för rena näthandlare utan fysiska butiker.
En faktor att ha i åtanke i lönsamhetskalkylen är att återkommande kunder normalt har högre ordervärden än förstagångsköpare. Det kan vara värt att ta in en ny kund utan vinst, för chansen till tiotals mer lönsamma order under kommande år. Om man vill testa effekterna av fri frakt kan man alltid pröva att erbjuda det under en tidsbegränsad kampanjperiod.
2. Att sätta en gräns för fri frakt
En vanlig kompromiss är att erbjuda fri frakt vid order över en viss varusumma. Enligt e-barometern Q3 2016 planerade ca en fjärdedel av e-handlarna att erbjuda det under julhandeln.
Med hjälp av nyckeltal som genomsnittlig ordersumma, marginal på produkterna och faktiska fraktkostnader kan man räkna ut ungefär vid vilken gräns man skulle ha råd att erbjuda fri frakt. Hur konkurrenterna sätter sina gränser är också en del av beslutsunderlaget. I prisjämförelsetjänster framgår det ofta tydligt vad det kostar att köpa en enskild produkt både exkl. och inkl. frakt från olika webbutiker.
En tredje aspekt är merförsäljningseffekten, d.v.s. att kunden motiveras att hitta något mer att köpa för att uppnå fri frakt. Det innebär att man kan lägga gränsen på en nivå som driver merförsäljning för så hög andel av kunderna som möjligt. För att hitta en lämplig nivå kan man räkna ut medianvärdet* för order (varusumma) i shopen och lägga gränsen 15-25 % ovanför. Nyckeln är alltså att få genomsnittskunden att lägga ett par extra produkter i varukorgen (merförsäljning) och därigenom uppnå fri frakt (ökar konverteringen). Om man lägger gränsen avsevärt högre så den känns ouppnåelig för de flesta kan det istället ge en negativ psykologisk effekt.
(*Median är ett bättre riktmärke än medelvärde, då medelvärdet tenderar att bli missvisande högt p.g.a. svansen av beställningar med riktigt höga ordervärden. För att säkert se i vilket ordervärdesintervall man har flest kunder bör man studera ett diagram med ordervärde exkl. frakt på ena axeln och antal order på den andra.)
Case 1: I den här shopen är det fri frakt över 500 kr, många små order och hög spridning på ordervärden (grafen är avklippt till höger). Median för ordervärde är 217 kr, snittorder 421 kr och grafen visar att många kunder mellan 375-499 kr har höjt sin order med 100-150 kr. Att sänka gränsen skulle locka fler kunder att försöka nå fri frakt.
Case 2: Fri frakt över 500 kr och medianen för ordervärde hamnar också kring 500 kr. Grafen visar att många kunder mellan 300-499 kr ser till att komma över 500 kr. Man skulle kunna överväga att höja gränsen med en hundralapp för att maximera lönsamheten.
Enligt Ehandelsindex från Ehandel.se är det vanligast att lägga gränsen mellan 500-999 kr. Bland E37s kunder finner vi att just 500 kr är en vanlig gräns.
3. Visa hur långt kunden har kvar till fri frakt
För att stimulera merförsäljning är det viktigt att visa kunden vad som gäller för att få fri frakt. I e-handelsplattformen E37 Triton kan man dynamiskt visa exakt hur många kronor det är kvar till gränsen i anslutning till varukorgens innehåll. Tydlighet i ett tidigt skede är viktigt av fler skäl då överraskande fraktkostnader som dyker upp i slutet av köpprocessen (d.v.s. i kassan) är en av de vanligaste orsakerna till avbrutna köp. Man kan visa sitt frakterbjudande, t.ex. ”fri frakt över 500 kr” eller ”frakt från 59 kr”, i besökarens blickfång i shopens sidhuvud.
Exempel på tydlig information om fri frakt hos Jordklok.
4. Skapa en dynamisk fraktmodell
I många fall är det enstaka produkter som är tunga eller skrymmande och kräver att man tar ut en hög fraktkostnad för att undvika olönsamhet. Att låta dessa produkter diktera fraktkostnaden för hela shopen är olyckligt då det i onödan avskräcker kunder från att handla resten av sortimentet. Det finns flera bättre alternativ:
1. Erbjud generös frakt på hela sortimentet utom de särskilt tunga produkterna.
2. Om du erbjuder flera leveransalternativ behöver de billigaste leveranssätten inte vara tillgängliga vid köp av de tunga produkterna.
3. Höj priset eller erbjud endast avhämtning i butik för särskilt besvärliga produkter som ingår i sortimentet men knappt är lönsamma att skicka överhuvudtaget.
Med E37 Triton är det enkelt att lägga upp flera leveransalternativ med olika kostnadsmodeller och synlighet baserat på varukorgens ordersumma eller viktsumma. Med hjälp av vikt eller viktpoäng på artikelnivå kan fraktkostnaden för tunga/olönsamma produkter styras med flexibla fraktklasser.
5. Begriplig terminologi och tydlig information i kassan
Enligt e-barometern 2015 är tydlig information om hur och när varan levereras särskilt avgörande vid val av webbutik (93 % av konsumenterna tycker det är viktigt). Det här ska förstås stå i köpvillkoren och/eller kundtjänstsidor, men det övergripande bör anges tydligt direkt i kassan. Exempel på frågeställningar är om produkterna skickas till brevlåda eller utlämningsställe, kan man hämta i butik, går det att få hemleverans och i så fall när, vilken transportör används, får man avisering före leverans?
Tänk även på att använda kundens språk så leveransalternativen i kassan blir begripliga. Att bara kortfattat använda fraktbolags produktnamn som ”MyPack” och ”Privpak” eller begrepp som ”Click & Collect” kan orsaka att osäkra kunder avbryter köpet. Paket, hemleverans, butik, ombud, utlämningsställe är begrepp som fler kan relatera till, och det är alltid bra med några förklarande meningar.
Exempel på tydliga leveransalternativ i E37s kassa hos QX shop.
De positiva effekterna av en informativ och avskalad kassa med linjärt flöde har vi skrivit om i den här artikeln.
6. Erbjud flera leveransalternativ och valfritt utlämningsställe
Den sista punkten handlar om att erbjuda flera leveransalternativ. Val av hur varan levereras är mycket viktigt för 79 % av konsumenterna enligt e-barometern Q1 2016.
Som e-handlare kan man erbjuda hemleverans eller avhämtning i butik eller lager vid sidan av leverans till postlåda och utlämningsställe. Att låta kunden välja mellan olika logistikbolag är också möjligt, men det torde inte vara avgörande för så många kunder. Att erbjuda val av utlämningsställe är en detalj som kan avgöra köpbeslutet. Det utlämningsställe som ligger närmast kundens hem kanske ligger i helt fel riktning medan ett annat ligger perfekt på vägen hem från jobbet. I E37s e-handelsplattform stöds val av utlämningsställe hos Postnord, DHL och Schenker via Unifaun Online.
Exempel på val av utlämningsställe i E37s kassa hos Länna Sport.
Fredrik Karlsson 2017-01-19