Start / E-handelsbloggen / Försäljningsrekord för AIK Shops e-handel

Försäljningsrekord för AIK Shops e-handel

Pressmeddelande 2017-02-22.
För AIK Shop innebar 2016 fantastiska rekord både för julhandeln och året i sin helhet. Med optimal mobilanpassning, smarta kampanjer och AIK-anpassade produktlanseringar nådde man för första gången en åttasiffrig omsättning i webbshopen. Detta visar att optimerad merchandiseförsäljning på nätet blir en allt viktigare del av elitidrottsklubbars intäktsmodell.

2016 innebar flera rekord och milstolpar för AIK Shops näthandel:

  • Julhandeln inklusive Black Friday ökade med 31 % jämfört med 2015 och 100 % jämfört med 2013.
  • Under Q4 gjordes 56 % av alla köp med en mobiltelefon, en ökning med 74 % jämfört med 2015.
  • Årsomsättningen på nätet översteg 12 miljoner, nästan 50 % mer än 2015.

Först och främst vill jag tacka alla AIK-supportrar som är de som verkligen ligger bakom detta försäljningsrekord. Nyckeln till omsättningsrekorden under 2015 och 2016 har varit ett vasst och målgruppsanpassat utbud med särskilda satsningar mot dam-, barn- och babysortiment där vi identifierat stora behov. Vi är mycket nöjda med webbshopen och tack vare omsättningsrekorden levererar e-handeln ett starkt överskott till AIK Fotbolls verksamhet på sista raden. Vi ser fram emot ett ännu starkare 2017 där AIK Merchandise befäster sin position som ledande i Norden på merchandise” säger AIK Fotbolls Kommersielle chef Stefan Jonasson som mellan 2013 och 2016 var Merchandise manager i AIK Shop.

Den nuvarande e-handelsplattformen från samarbetspartnern E37 har använts sedan hösten 2013 då E37 även utförde en redesign och tog fram ett modernt gränssnitt med tydligt formspråk. Genom kopplingar till ekonomisystemet Mamut One Enterprise och betalningslösningar från AIK Fotbolls huvudsamarbetspartner Svea Ekonomi har AIK Shop en helt integrerad e-handelskedja.

Mobila kunder står för AIK Shops tillväxt

Det är den mobila e-handeln som står för hela försäljningstillväxten i AIK Shop under de senaste två åren och under 2016 har trenden blivit allt starkare. I Q4 2014 stod mobiltelefoner för 26 % av alla e-handelstransaktioner, Q4 2015 var det 40 % och Q4 2016 nåddes anmärkningsvärda 56 %. Räknar man även in surfplattor är andelen order från mobila enheter 64 %.

AIK Shop mobilanpassades tekniskt under våren 2015 vilket blev ett avstamp för tillväxten. Med hjälp av mobilanpassningstekniken i E37 Triton e-handelsplattform kan AIK Shop erbjuda en snabb och enkel köpupplevelse.

Brett sortiment för AIK-supportrar är framgångsfaktor

En helhetsstrategi för sociala medier och e-handel har varit en av AIK Shops viktigaste framgångsfaktorer. Med över 229 000 följare på Facebook, 85 000 på Instagram och 37 000 på Twitter har man en mycket stark plattform för marknadsföring av AIK Shop där sortimentets bredd och förnyelse också är en styrka som driver försäljningsökningen. Under 2016 har över 1 100 olika produkter sålts i AIK Shop, utöver matchkläder med personligt tryck finns accessoarer, kläder för alla åldersgrupper, böcker, flaggor, hörlurar med mera. Vidare har produkter för flera andra AIK-sektioner utöver fotboll tagits in i AIK Shop under de senaste åren, exempelvis basket, boxning och ishockey. Tack vare det breda sortimentet erbjuder AIK Shop inte bara matchkläder utan även produkter för alla tillfällen, exempelvis prylar för hemmet, kläder till resten av familjen och presenter.

Med ett bredare sortiment blir e-handelssystemets funktioner allt viktigare. Den inbyggda produktrekommendationsmotorn skapar merförsäljning och visar kunden relaterade produkter från andra delar av sortimentet. AIK Shops sökmotor föreslår matchande produkter, kategorier och sökförslag direkt medan kunden skriver i sökrutan”, säger Johan Andersson som är projektledare på E37.

Sedan 2015 har vi tydligare varit närvarande på AIK:s alla sociala kanaler och haft en strategi gällande hur vi marknadsför oss i dessa under säsongens olika skeden, vilket har haft en mycket stor inverkan på vår försäljning”, säger Stefan Jonasson.

Framgång med kampanjintensiv julhandel

Säsongsanpassade kampanjer är ytterligare en faktor som ligger bakom framgångarna, både i takt med olika faser av fotbollssäsongen, vid släpp av nya produkter samt Black Friday och den traditionella julhandeln. En lyckad omnikanalkampanj både i sociala medier och på arenan är 'Matchens vara', med en prissänkt produkt i samband med hemmamatcherna. 'Matchens vara' kan köpas både i e-handeln och i AIK Shop samt både utanför och inne på Friends Arena.

Dessutom prövade AIK Shop under 2016 att vara med på Black Friday för första gången och var nära att nå fantastiska 1 000 order på ett dygn. Det följdes upp med en julkalender där supportrarna varje dag bjöds på en lucka med unika erbjudanden - en kampanj som är optimal för att lyfta fram resten av sortimentet och marknadsföra via sociala medier. Sammanlagt ökade julhandeln i AIK Shop med 31 % jämfört med 2015 och 46 % jämfört med 2014.

Det har varit en fantastisk resa under dessa år som Merchandise manager för AIK Shop och en riktigt bra grund är nu lagd för framtiden. I min roll som Kommersiell chef ser jag fram emot ett bra samarbete med nästa Merchandise manager för AIK Shop”, säger Stefan Jonasson.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION

Johan Andersson, Projektledare, E37 System AB
Tel: 08-587 667 93
E-post: johan.andersson@e37.se

Stefan Jonasson, Kommersiell chef, AIK Fotboll
Tel: 08-735 96 81
E-post: stefan.jonasson@aik.se

Om E37 System

E37s affärsidé är att tillhandahålla e-handelssystem som gör det enkelt att bedriva lönsam e-handel. Med mer än 10 års erfarenhet är integration med alla slags butiksdatasystem, affärssystem och andra IT-system ett av våra specialområden. E37 levererar en helhetslösning med allt från säljande design, rådgivning, integration, lansering, drift och moderna metoder för Internet-marknadsföring.

E37 har skapat framgångsrika webbutiker för Länna Sport, Leilas General Store, Lampan, AIK, Jordklok, AZ Design, IFK Göteborg, Femme Collection, Träningsmaskiner.com och Daily Sports m.fl.

Fredrik Karlsson den 22 februari 2017



E37 Nyhetsbrev och e-handelstips

Senaste inläggen

2017-10-20
Nytt samarbete förenklar hemleverans för e-handlare
Pressmeddelande 2017-10-20. Flexibilitet och valfrihet för när och hur varan levereras är viktigt för många som handlar på nätet. E-handelsleverantören E37 erbjuder nu hemleveranstjänster via logistikföretaget Best Transport integrerat i e-handelssystemets kassa. För konsumenten blir det enkelt att se hur snabbt det går att få hem varorna och välja leveransdatum.
2017-10-13 15:52
E37 har nu checkout-lösningen Ecster Pay tillgänglig
Nu samarbetar vi och Ecster kring deras Ecster Pay i kassan som hjälper kunden före, under och efter köpprocessen. Med Ecster Pay förenklas köpet genom en smidig checkout med de vanligaste betalsätten, tillsammans med möjligheten att få välja leveransadress.
2017-02-22
Försäljningsrekord för AIK Shops e-handel
För AIK Shop innebar 2016 fantastiska rekord både för julhandeln och året i sin helhet. Med optimal mobilanpassning, smarta kampanjer och AIK-anpassade produktlanseringar nådde man för första gången en åttasiffrig omsättning i webbshopen.
2017-01-19
E-handelsoptimering: Frakt och leverans
Frakten är en av de viktigaste parametrarna att få rätt för en e-handlare. Om leveransen upplevs som dyr, obegriplig eller krånglig är risken stor att man tappar kunden i kassan. En smart utformad fraktmodell har betydelse för både konverteringsgrad, merförsäljning och lönsamhet. I den här artikeln går vi igenom sex aspekter av frakt- och leveransoptimering.
2015-12-07
Jordklok.se – e-handelsoptimering gav ny tillväxtboom
Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologiska produkter. Inför 2015 var frågan hur mycket mer det fanns att hämta genom att byta till en modernare e-handelsplattform. En första utvärdering visar fantastiska resultat på kort tid för både konverteringsgrad och försäljning, med mobilanpassningen som främsta framgångsfaktor.
2015-11-26
Succé för Blåvittshopen, ökade mer än 130%
Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.

Arkiv

2017
   oktober 2017 (2)
   februari 2017 (1)
   januari 2017 (1)
2015
   december 2015 (1)
   november 2015 (1)
   maj 2015 (1)
   april 2015 (2)
2014
   december 2014 (1)
   november 2014 (1)
   oktober 2014 (2)
   september 2014 (1)
   mars 2014 (1)
   februari 2014 (1)
2013
   november 2013 (1)
   oktober 2013 (1)
   september 2013 (1)
   augusti 2013 (1)
   juli 2013 (1)
   juni 2013 (1)
   mars 2013 (4)
   februari 2013 (4)
2012
   december 2012 (1)
   oktober 2012 (3)
   september 2012 (6)
   augusti 2012 (3)
   juli 2012 (1)
   april 2012 (3)
   mars 2012 (3)
2011
   november 2011 (1)
   oktober 2011 (1)
   maj 2011 (2)
   april 2011 (1)
   mars 2011 (1)
2010
   november 2010 (1)
   oktober 2010 (1)
   juni 2010 (2)
   maj 2010 (1)
   april 2010 (2)
   mars 2010 (1)
Scrolla upp
Stäng