Återkommande kunder är extremt viktigt när e-handelskonkurrensen ökar och kostnaden för att hitta en ny kund via marknadsföring blir allt högre. Med E37s koppling till marknadsföringstjänsten Mailchimp kan du enkelt bearbeta och sälja mer till dina befintliga kunder via e-postutskick. Prenumerantlistan fylls på automatiskt och det är enkelt att skicka ut personliga produktrekommendationer. Läs även om hur butiken Bookbinders Design har optimerat sin lönsamhet med smarta, automatiserade utskick.
Marketing Automation med Mailchimp-integration
Nyckeln är att automatisera en stor del av arbetet med e-postutskick och göra dem mer personliga och relevanta. Det blir möjligt då orderhistorik, kundregister och aktuellt sortiment hela tiden synkas från webbshopen till Mailchimp. Med en smartare e-postmarknadsföring till befintliga kunder kan både kundlojalitet och lönsamhet lyfta till en högre nivå, vilket i sin tur ger en större budget för att konkurrera om att förvärva nya kunder.
Med Mailchimp-kopplingen blir det t.ex. enklare att:
- Ge personliga och därmed mer relevanta erbjudanden baserat på köphistorik.
- Hitta och vinna tillbaka kunder som inte har handlat på länge.
- Konvertera spontanshoppare till lojala, återkommande kunder.
- Ständigt hålla prenumerantlistan i Mailchimp komplett och uppdaterad utifrån nya anmälningar och order på webben.
- Göra riktade utskick till de som handlat från vissa varugrupper eller varumärken.
- Snabbt utforma nyhetsbrev med bra innehåll, t.ex. skyltfönster med utvalda eller toppsäljande produkter.
- Identifiera och ge extra bra erbjudanden till dina bästa kunder.
- Skapa mer avancerade, lojalitetshöjande kampanjer som t.ex. kräver utskick av personliga rabattkoder.
- Hålla isär olika målgrupper och marknader när du skickar nyhetsbrev.
- Utvärdera och jämföra lönsamheten i olika e-postutskick.
- Definiera automatiserade utskick vid bestämda händelser och tidpunkter.
Exempel på nyhetsbrev med produktskyltfönster från Jordklok och Bookbinders Design.
Så fungerar kopplingen mellan E37 och Mailchimp
I Mailchimps e-handelsverktyg kallas huvudbegreppet för Store (e-handelsbutik i E37 Admin). Alla order, kunder och produkter som förs över via kopplingen existerar inom en Store. Varje Store ska höra till en prenumerantlista (list/audience) i Mailchimp, men en lista kan ha flera kopplade Stores.
Att konfigurera och komma igång med Mailchimp-kopplingen tar bara några minuter. Steg ett är att skapa en API-nyckel i Mailchimp och klistra in den under E-posttjänster i E37 Admin. Därefter återstår det bara att skapa en eller flera Stores. För varje Store går det att styra vilka order och vilken del av artikelregistret som förs över till Mailchimp genom att ställa in webbshop, språk, land eller grupp av länder för kunderna samt kopplad Mailchimp-lista.
Genom att skapa flera Stores är det enkelt att hålla isär kunder som du vill skicka helt olika nyhetsbrev till. Det kan t.ex. handla om:
- De som har handlat i olika webbutiker, om du driver flera butiker i samma system med E37s shop-in-shop/multishopmodul.
- Kunder från olika marknader, t.ex. Sverige, nordiska länder resp. övriga världen. Det går att begränsa vilka order som förs över till varje Store till kundens land eller en grupp av länder, t.ex. en valutazon.
- Kunder som ska få nyhetsbrev med olika budskap, t.ex. vanliga konsumenter och återförsäljare, eller på olika språk.
Integrationen är en molntjänst som automatiskt synkar data till Mailchimp enligt följande:
- Varje natt: Hela artikelregistret.
- Varje halvtimme dagtid och kvällstid: Nya order och kunder samt lagersaldo- och prisändringar för sortimentet.
I E37s hjälpcenter finns mer information om exakt hur Mailchimp-integrationen fungerar.
Få en flygande start med ett komplett marknadsförings- och kampanjverktyg
När du aktiverar Mailchimp-kopplingen går det att välja en valfri startpunkt för gammal order- och kundhistorik som ska synkas upp från webbshopen till Mailchimp. Därmed kan du snabbt bygga upp ett både komplett och aktuellt prenumerantregister i Mailchimp och även få med historiskt underlag för personliga produktrekommendationer.
En annan intressant inställning är om data för alla kunder och order ska överföras till Mailchimp, oavsett om de har tackat ja till marknadsföringsutskick eller inte. Vilket läge som är rätt beror på om du använder Mailchimp som en ren utskickslista eller som ett mer komplett verktyg för marknadsföring och uppföljning av kampanjer. För att kunna följa upp lönsamhet och effektivitet i dina utskick med hjälp av Mailchimps rapportverktyg behöver samtliga order överföras. Kom ihåg att tänka igenom de här inställningarna utifrån ett GDPR-perspektiv och se till att det stämmer med webbshopens integritetspolicy.
Med allt detta på plats får du fördjupad e-handelsstatistik med möjlighet att jämföra bl.a. totala intäkter, öppningsfrekvens och klickfrekvens för nyhetsbreven.
Enkelt att skapa nyhetsbrev, skicka ut, automatisera och följa upp
Med Mailchimp-kopplingen på plats blir hela din process med att producera, skicka ut och följa upp nyhetsbrev effektivare.
Tack vare att webbshopens aktuella artikelregister finns i Mailchimp blir det en stor förenkling att lägga in skyltfönster med produkter i ditt nyhetsbrev med länk, bild, pris etc. Det görs med Mailchimps innehållsblock Product (skyltfönster) och Product Rec (produktrekommendationer).
- Lägg in utvalda produkter genom att välja i en lista eller söka i artikelregistret.
- Visa ett skyltfönster med bästsäljande produkter.
- Visa ett skyltfönster med personliga rekommendationer baserat på köphistorik.
”Mailchimp-kopplingen ger en enorm tidsbesparing när jag lägger in produkter i utskicken och det blir mer inspirerande att bläddra och välja ut produkter”, berättar Per Moritz på Bookbinders Design, som var en av de första e-handlarna hos E37 som satte igång med Mailchimp-kopplingen. ”Integrationen ger oss också förbättrade möjligheter att följa upp lönsamheten i varje utskick. Det har visat sig vara en överraskande hög andel kunder som påbörjar sin shopping från mejlkorgen, och varje utskick har lång livstid och fortsätter driva order under månader. Med produkter i nyhetsbreven blir det då en ännu snabbare väg till köp.”
Nästa steg till mer effektiv e-postmarknadsföring är att komplettera de allmänna nyhetsbreven med smarta, automatiserade utskick till enskilda prenumeranter. Tack vare att all köphistorik synkas till Mailchimp är det möjligt att lägga upp regler som gör utskick vid bestämda händelser och tidpunkter under kundresan. Det läggs upp som ett s.k. Automation Email i Mailchimp, och det går antingen att utgå från en fördefinierad mall eller skapa helt egna regler.
Bookbinders Design har testat flera automatiserade utskicksregler med gott resultat. ”En av våra mest lönsamma automatiseringar är ett Välkommen-utskick till nya prenumeranter och kunder. Det bygger inte på erbjudanden och rabatter utan är baserat på storytelling och Youtube-filmer”, berättar Per Moritz. ”Att göra ett utskick några veckor efter order till dem som har köpt ett fotoalbum och föreslå lämpliga tillbehör tillsammans med en rabattkod för fri frakt har också visat sig effektivt. Ett tredje exempel som har genererat många order är att återkomma med ett mejl efter ett halvår till kunder som tidigare har utnyttjat vår präglingstjänst. De som t.ex. har köpt en personifierad anteckningsbok eller kalender erbjuds en rabattkod som gäller på själva präglingstillvalet. Det fungerar särskilt bra på produkter som även lämpar sig att ge bort som gåva.”
”Om automatiserade utskick användas på ett genomtänkt sätt blir det som raka motsatsen till spam”, konstaterar Per. ”Relevant information och erbjudanden i rätt tid upplevs istället som bra kundservice. När utskicken har trimmats in rätt ger de både fortlöpande merförsäljning och god kundvård helt utan arbetsinsats.”
Fredrik Karlsson 2019-09-12