Stäng

Meny

E-handelsbloggen / Nytt sätt att bygga kundlojalitet med personliga rabatter

Nytt sätt att bygga kundlojalitet med personliga rabatter

E37 lanserar ett nytt verktyg för effektiv kundvård via e-postmarknadsföring. Personliga rabatter för utvalda kundsegment kan enkelt skapas och skickas ut. Det som tidigare var för krångligt och tidskrävande för de flesta e-handlare kan nu automatiseras. Det öppnar nya möjligheter att belöna befintliga kunder och vinna tillbaka gamla kunder, två faktorer som kan vara skillnaden mellan vinst och förlust när konkurrensen på nätet ökar.

Att skicka ut en personlig engångsrabattkod är ett bra sätt att vårda och belöna din webbutiks bästa kunder. Det är också effektivt för att locka tillbaka tidigare stamkunder som inte har handlat på länge. Tyvärr stannar det ofta vid en tanke då det är krångligt och tidskrävande, eller i värsta fall tekniskt omöjligt, att identifiera kunderna, producera rabattkoder, göra ett massutskick med de unika koderna och sedan följa upp hur det gick. Allt det förändras med den senaste versionen av E37s integration med marknadsföringstjänsten Mailchimp, där hela processen kan genomföras med några få knapptryckningar.

Fördelar med personliga engångsrabattkoder

Det finns flera fördelar med att skicka ut personliga rabattkoder jämfört med allmänna rabattkoder eller prissänkningar.

  • Kunden känner sig utvald och viktig. Det innebär god kundvård och troligen högre chans till en ny order.
  • Ingen risk att rabattkoden sprids och används av andra kunder då det är en engångskod. Därmed är det möjligt att ge en mer generös rabatt utan att riskera lönsamheten i stor skala.
  • Fler möjligheter till exakt uppföljning av kampanjen.
  • Att arbeta alltför frekvent med rea och allmänna rabattkoder har nedsidor. Det riskerar t.ex. att devalvera dina produkters upplevda värde för kunderna och de kan förvänta sig ständiga rabatter. I värsta fall etablerar det en vana att avstå från att handla utan en rejäl rabatt. Med personliga engångskoder får du ett sätt att arbeta med riktade rabatter i det dolda utan att gå ut brett till alla.

Så här fungerar det – steg för steg

Så här enkelt är det att mejla ut unika engångsrabattkoder till ett urval av dina prenumeranter i Mailchimp. (Detta förutsätter att din butik är igång med E37s e-handelsintegration för Mailchimp.)

1. Välj målgrupp i Mailchimp

Börja med att välja ut vilka prenumeranter i din lista i Mailchimp som ska få utskicket. Det gör du genom att skapa och spara ett s.k. segment i Mailchimp. Om du har synkat upp dina prenumeranters köphistorik går det att göra smarta e-handelsurval i Mailchimp på t.ex. totalt antal order eller senaste orderdatum.

2. Skapa en ”merge tag” i Mailchimp

Lägg till en s.k. merge tag i din lista i Mailchimp. Det är ett dynamiskt datafält i prenumerantregistret där det går att spara information som används för att personalisera utskickens innehåll. I det här fallet ska fältet användas för att lagra de unika engångskoderna så kalla det t.ex. RABATTKOD1. Här och här finns supportartiklar hos Mailchimp som berör hur en merge-tagg läggs till.

3. Skapa en mall för rabattkoderna i E37 Admin

Skapa en rabattkod med rätt värde och inställningar som ska fungera som mall när engångskoderna genereras. Här har du tillgång till kampanjmodulens fulla maskineri, så det går att använda all vanlig logik och begränsningar för rabattkoden. Några upplägg som kan vara intressanta i det här sammanhanget:

  • Fri frakt i allmänhet eller vid en lägre beloppsgräns (t.ex. redan vid köp över 200 kr istället för 800 kr som vanligt).
  • Mängdrabatt vid köp över xxxx kr.
  • 25 % rabatt på en valfri vara.
  • Begränsa giltigheten till en viss del av sortimentet eller till en tidsperiod då du vill driva försäljning.

4. Generera slumpmässiga engångskoder i E37 Admin

Nu är det dags att generera alla koderna och synka upp dem till Mailchimp. Följande inställningar behöver göras:

  • Etikett för märkning av de genererade rabattkoderna, så de enkelt kan exporteras till Excel och följas upp.
  • Välj den rabattkod vars inställningar ska kopieras (mallen från steg 3).
  • Ange längd och vilka tecken som ska ingå i de slumpmässigt genererade koderna.
  • Välj butik/store i Mailchimp-integrationen och det urvalssegment som du skapade i steg 1.
  • Välj merge-fält i Mailchimp (som du skapade i steg 1).

5. Lägg till merge-taggen i mejlet i Mailchimp

Därefter är det dags att utforma mejlet i Mailchimp och lägga in merge-fältet (som kommer att ersättas av varje mottagares unika rabattkod när det skickas ut).

6. Genomför utskicket i Mailchimp

Slutligen återstår det bara att genomföra utskicket i Mailchimp till det sparade segmentet. Det är en god idé att testa att det blir rätt med de infogade rabattkoderna innan du gör det skarpa utskicket. Läs här och här.

Användbart även utan Mailchimp

Även om du använder någon annan tjänst än Mailchimp för din butiks e-postmarknadsföring förenklas ditt arbete med engångsrabattkoder. Steg 3 och 4 ovan kan fortfarande användas för att generera en uppsättning engångskoder som sparas i webbshopens databas. De kan sedan laddas ner till ett Excel-ark. Med lite manuellt arbete bör de kunna importeras till de flesta kompententa marknadsföringstjänster och skickas ut till ett urval/segment.

Men en uppsättning personliga rabattkoder kan förstås också användas till annat än e-postutskick, exempelvis:

  • Skriv ut och lägg med en lapp när du skickar ut paket med varor till dina kunder. Ett trevligt brev till förstagångskunder där du tackar för ordern och välkomnar dem tillbaka med en personlig rabattkod på nästa order kan vara ett sätt att inleda en lång kundrelation.
  • Samarbeten med andra företag som skickar med en ”prova på”-rabattkupong som gäller i din butik med någon av sina produkter.

Två avslutande kampanjtips

Skicka ut en påminnelse

Gör ett extra utskickGlöm inte din rabattkod” till de som inte har utnyttjat rabattkoden när det är något dygn kvar på giltighetstiden. Ange tydligt när den går ut. Det kan upplevas som vänligt och hjälpsamt samtidigt som det utnyttjar ”sense of urgency” för att få kunden att komma till skott. I Mailchimp kan det urvalet göras genom att utgå från det ursprungliga segmentet. Exkludera de som har handlat sedan förra utskicket och säkerställ att du endast skickar till de prenumeranter som fick en rabattkod då. OBS: här gäller det att vara noga med att de personliga rabattkoderna finns kvar i merge-taggen där de lagrades inför det första utskicket. Om du arbetar med flera segment och utskick av rabattkoder parallellt krävs det separata merge-taggar så de inte skrivs över före påminnelseutskicket.

Ett smart kampanjupplägg med rabattkoder

För många e-handlare pressas lönsamheten av att en alltför stor del av försäljningen sker under kampanj- och reaperioder som Black Friday eller mellandagsrea. Här kan engångsrabattkoder användas på ett listigt sätt för att driva försäljning under lågsäsong eller perioder med ordinarie priser. Upplägget går ut på att erbjuda kunder som handlar över en viss gräns under rean att få en personlig rabattkod som gäller under en bestämd tidsperiod. Det driver upp ordervärdena under rean samtidigt som det ökar chansen att kunden återkommer och handlar igen under en lugnare eller mer lönsam period. T.ex. ”Handla för minst 2000 kr på vår mellandagsrea, få en rabattkod efter årsskiftet”. Urval och utskick kan enkelt göras enligt metoden ovan.

Fredrik Karlsson den 13 september 2019