Stäng

Meny

E-handelsbloggen / Hittar kunden rätt storlek i din webbutik? 8 smarta knep

Hittar kunden rätt storlek i din webbutik? 8 smarta knep

Produkter som finns i många storlekar är en knepig utmaning för e-handlare. Utan rätt lösningar riskerar man låg konvertering, missade kunder, många returer, en överbelastad kundtjänst och utebliven lönsamhet. Med smarta lösningar kan man få lojala kunder och vinna avgörande fördelar mot sina konkurrenter.

Många webbutiker säljer produkter som finns i flera storlekar. Hur snabbt och effektivt en kund får hjälp att hitta rätt storlek är avgörande för köpbeslutet, och i förlängningen för hela e-handelssatsningens lönsamhet. En kund är ofta otålig och har många butiker att välja på, så man får inte många chanser att guida kunden rätt. På senare tid har dessutom de negativa miljökonsekvenserna av en hög andel returer och byten hamnat i fokus, p.g.a. de extra transporter som det innebär. I den här artikeln går vi igenom storleksproblematiken ur åtta perspektiv.

1. Visa tillgängliga storlekar direkt

Att visa vilka storlekar som finns tillgängliga i lager direkt ute i produktlistningarna är en hjälpsam och viktig detalj. Om besökare tvingas att klicka in på den ena produkten efter den andra, bara för att upptäcka att den inte finns i lager, är risken hög att de tröttnar och går vidare till en konkurrent.

Exempel på visning av storlekar i produktlistningar hos QX Shop.

2. Erbjud filtrering på storlek

Ett alternativ och komplement till att visa tillgängliga storlekar i produktlistningarna är att erbjuda filtrering på storlek. Besökaren behöver då bara bläddra igenom de produkter som finns i önskade storlekar. Det är särskilt användbart om man letar efter en udda storlek som bara finns i lager för ett fåtal produkter. Med E37 Triton e-handelssystem är det möjligt att använda filter i produktlistningar, såväl för varugrupper, varumärken som sökresultat.

3. Produkter med många storlekar kvar i lager prioriteras upp

I en webbutik är det nästan alltid fördelaktigt att visa ”heta produkter” först, d.v.s. de mest populära produkterna i t.ex. en varugrupp. Det är inte troligt att kunden orkar bläddra igenom flera sidor med hundratals produkter, så det gäller helt enkelt att lista de produkter som det är mest sannolikt att sälja först. Med E37 Triton hanteras det effektivt med modulen för popularitetssortering, som går efter kundernas beteende i form av köp- och klickstatistik.

Men med många storlekar får problemet en extra dimension. Gamla storsäljare som har samlat på sig en hög popularitet kanske bara finns kvar i enstaka, udda storlekar. Att lista sådana produkter först kommer inte vara fördelaktigt för konverteringen. Det hanteras av popularitetslogiken i E37 Triton genom att den beräknade populariteten per produkt sänks proportionellt utifrån hur stor andel av storlekarna som är slut i lager (om t.ex. bara en av sju storlekar finns kvar i lager sänks populariteten till 1/7).

4. Använd storlekstabeller

Ett bra sätt att hjälpa kunden att välja storlek och minska antal returer är att visa produkternas faktiska mått i en tydlig storlekstabell på produktsidan. Det går förstås att göra en tabell manuellt i produktbeskrivningstexten, men arbetet förenklas avsevärt med modulen Storlekstabeller i E37 Triton. Det är möjligt att lägga in unika storlekstabeller per enskild produkt, men det går också att skapa generella storlekstabeller som gäller för alla produkter med samma storlekmatris och varumärke. Det är också möjligt att integrera en extern tjänst för storlekstabeller, t.ex. msureit.

Utan storlekstabeller blir kunden tvungen att gissa, vilket riskerar att leda till inget köp alls eller köp av flera olika storlekar med uppsåt redan från början att returnera de storlekar som inte passar.

Exempel på storleksguider hos ISBJÖRN of Sweden.

5. Översätt till begripliga storlekar

Ett vanligt problem som gör det svårare för konsumenterna att hitta rätt storlek är att olika produkter har storleksangivelser i olika storlekssystem (det finns t.ex. amerikanska, brittiska och europeiska storleksstandarder för kläder och skor). Det är lämpligt att informera om vad en ovanlig storlek motsvarar bäst i svenska/europeiska storlekar på produktsidan. Det finns dock hopp om att det ska bli enklare på sikt tack vare en EU-standard.

Vid filtrering på storlek blir det tämligen hopplöst för kunden om det finns tiotals, eller i värsta fall närmare hundra, storleksval huller om buller från olika storleksskalor, dubbelstorlekar, halvstorlekar etc. att välja på. Med E37 Triton kan det lösas genom att lägga upp en standardiserad storleksskala med färre val som s.k. produkttaggar och använda den i filtret istället. Varje storlek måste då kopplas till en produkttagg för filtret. Läs om det i den här supportartikeln eller i en äldre fallstudie.

Ett användarvänligt exempel från Länna Sport som erbjuder enklare filtrering på europeiska storlekar trots att skorna egentligen har olika storleksskalor, halvstorlekar etc.

6. Hantera returer och storleksbyten effektivt

Returer och byten är oundvikligt när man säljer produkter som finns i olika storlekar. En smidig returprocess är viktigt för både kundnöjdheten och lönsamheten. Enligt e-barometern 2018 tycker 83 % av konsumenterna att tydliga returrutiner är viktigt i en webbutik och 24 % har avstått från att handla för att de inte gillade butikens returpolicy.

För snabbväxande e-handlare med hög returfrekvens kan det vara en god idé att implementera returhanteringsmodulen i E37 Triton, så processen blir enklare för både kunden och e-handlaren. Kunden kan föranmäla returer, ange orsak, byta till önskad storlek och följa ärendets status via Mina Sidor. E-handlaren får stöd genom hela processen med ärendehantering, automatisk återbetalning, lageruppdatering, ny leverans och utskick av statusaviseringar.

7. Glöm inte produktbilder och extra information

Vid försäljning av kläder är det en god idé att ha extra bilder av plagget, t.ex. både på en modell och utan samt ur olika vinklar. Kompletterande information om modellens längd och vilken storlek som används på bilden hjälper också kunden att få rätt uppfattning. Text om passform och huruvida produkten är liten, normal eller stor jämfört med normala storlekar är också värdefullt.

Extra bilder i form av miljöbilder kan också hjälpa till att ge en uppfattning om storleken för andra typer av produkter, t.ex. prydnadsföremål eller accessoarer. Om produkten visar sig vara avsevärt större eller mindre än kunden förväntade sig ökar risken för en retur. Att ange måtten i text är bra men att även visa produkten i en verklig miljö ger helt klart ett mervärde.

Ett bra exempel från eXtremeclothing som visar plagget med flera produktbilder och kompletterande information om modellen och vilken storlek hon använder på bilden.

8. Låt kunder bevaka storlekar som är tillfälligt slut i lager

När önskad storlek är tillfälligt slut i lager och inte kan beställas uppstår en olycklig situation. Hur stor chans är det att kunden kommer tillbaka till din webbutik emellanåt och kollar lagerstatus? Med modulen Åter i lager i E37 Triton kan besökare ange sin e-postadress och skapa en bevakning av en produkt. När produkten kommer tillbaka i lager meddelas kunden via e-post, ett enkelt och automatiserat mail som ofta har högre konvertering än något annat.

Exempel på bevakning av en produkt som är tillfälligt slut i lager hos Vallgatan 12.

Fredrik Karlsson den 7 november 2019



Kom igång med webbshop hos E37

Våra erfarna e-handelsrådgivare hjälper dig från start till mål.

Priser & paketKontakta oss