Nu kan e-handlare med E37 Triton e-handelsplattform få tillgång till en fullfjädrad presentkortslösning, en sällsynt funktion som mest förekommer hos de allra största aktörerna. Digitala presentkort ger viktiga fördelar genom att attrahera nya kunder, sprida ditt varumärke, förbättra likviditeten och fånga upp osäkra kunder som du annars kunde missat. Finesser som schemalagt utskick via e-post och personligt meddelande höjer kundupplevelsen. I dessa tider med fokus på hållbarhetsfrågor och distansering är digitala presentkort en smart lösning som ligger helt rätt i tiden.
Presentkortsmodulen i E37 Triton går snabbt och enkelt att sätta upp, ger komplett presentkortsfunktionalitet och kräver inte några tredjepartstjänster. Om du tidigare har fuskat med att använda manuella engångsrabattkoder som presentkort i webbutiken innebär detta en enorm förenkling och förbättring. Riktiga presentkort fungerar som ett betalmedel vilket innebär att:
- de kan delas upp och utnyttjas på flera order,
- påverkar inte kampanjvillkor och ordersummans gräns för t.ex. fri frakt,
- samt kan även användas för att betala frakt och avgifter.
Dessutom automatiseras hela hanteringen. Vid varje köp av ett presentkort genererar systemet en unik presentkortskod med rätt valör och giltighetstid som kan skickas ut direkt till mottagaren. En extra finess är att köparen kan välja tidpunkt då presentkortet ska skickas ut via e-post. Med en personlig hälsning, snygg e-postmall och schemalagt utskick blir det digitala presentkort en attraktiv gåva som har många fördelar jämfört med ett plastkort. Presentkort innebär alltid en viss komplexitet att bokföra, men det förenklas avsevärt med de inbyggda rapporterna för utställda, inlösta och förfallna presentkort. Webbutikens kundtjänst får också ett gott stöd då det går att se historiken för varje presentkort i presentkortsregistret, samt göra saldojusteringar eller skicka ut det på nytt via e-post till mottagaren.
Exempel på presentkort som har skickas från webbshopen www.jordklok.se.
Så här enkelt kommer du igång med presentkort
Att konfigurera presentkortsmodulen tar inte många minuter. Bland grundinställningarna behöver du välja giltighetstid i månader för utfärdade presentkort, format/längd för de slumpmässigt genererade koderna (t.ex. XXXX-YYYY-ZZZZ) samt ladda upp en snygg bild för mejlet som skickas ut till mottagaren.
Presentkorten som säljs i webbshopen är vanliga artiklar i artikelregistret där man kryssar för egenskapen ”är presentkort”. Då aktiveras funktionaliteten som genererar ett presentkort när artikeln säljs. Artikelns styckpris blir presentkortets valör. Det är alltså lämpligt att skapa en uppsättning presentkortsartiklar i olika valörer för att ge dina kunder flexibilitet så det passar för olika budget och presentsammanhang.
Presentkortsartiklarna kan säljas med en bestämd momssats från början (som vanliga produkter) eller utan moms beroende på vilka regler och förutsättningar som gäller för din webbshop. Om du bedömer att de uppfyller kriterierna för en s.k. flerfunktionsvoucher bör de kunna säljas utan moms. Kom även ihåg att kolla upp om du har några betalningslösningar som inte tillåter köp av presentkort, de kan då enkelt döljas om det finns ett presentkort i varukorgen.
Exempel på köp av presentkort i webbshopen www.jordklok.se.
Glöm inte presentkortets produktsida
För att få en god konvertering är det viktigt att ge köparen känslan av att presentkortet är en trevlig och personlig gåva. Precis som för vanliga produkter är säljande och informativ produktinformation samt snygga produktbilder avgörande. En snygg skärmdump med ett exempel på e-postutskicket till mottagaren är bra att ha med bland bilderna. Möjligheten att skriva en personlig hälsning till mottagaren är också bra att framhålla.
Det är även viktigt att vara tydlig med hur presentkortet kan köpas och skickas ut. Berätta att det kan skickas direkt till mottagaren, vid önskad tidpunkt som en extra bonus, eller bara direkt till köparen i den vanliga orderbekräftelsen. För vissa av dina kunder lär enkelheten med det automatiska utskicket vara tilltalande, medan andra föredrar lite pyssel med att själva designa ett presentkort till mottagaren. Förklara också att det går fint att köpa flera presentkort till olika mottagare i samma order.
Kom slutligen ihåg att skriva en säljande titel och text för sökmotorer. Tänk efter vad som konverterar bäst för kunder som googlar efter presentkort eller presenttips inom din bransch och produktområden.
Hur kunden kan använda presentkort
Innehavaren kan betala med ett presentkort genom att mata in presentkortskoden i webbshopens kassa, på samma sätt som rabattkoder används. Skillnaden är att presentkortet är ett betalmedel som tillämpas på orderns totalsumma, så det gäller även för frakt och avgifter. Flera presentkort kan utnyttjas i samma order. Det går dock inte att köpa ett nytt presentkort som betalas med ett presentkort.
Presentkortet har ett aktuellt saldo så eventuellt kvarstående belopp kan sparas och utnyttjas vid framtida köp. Det går att betala hela eller delar av orderns totalsumma med presentkort och resten med något av webbshopens vanliga betalningssätt (kort, faktura, Swish etc.) som det är tillåtet att kombinera med presentkort.
Idéer för att sälja fler presentkort
Även i en webbshop som aldrig har sålt presentkort dyker det upp några förfrågningar i december varje år. Det är lätt att tro att presentkort bara är relevant som julklapp en kort tid varje år. Men varför skulle dina kunder i stor skala efterfråga något du aldrig har sålt eller som ligger dolt och undanskymt? Även om julhandeln är presentkortförsäljningens årliga höjdpunkt är presentkort aktuella som gåva året om, t.ex. vid mors dag, fars dag, studenten, bröllop eller födelse- och jubileumsdagar.
För att verkligen lyckas med presentkort gäller det att marknadsföra och framhäva dem på rätt sätt i alla kanaler. Här har vi sammanställt några idéer:
- Gör presentkorten mer synliga i webbshopen med länkar i sidfot/sidhuvud och navigationsmeny samt en puff på startsidan.
- Berätta att ni erbjuder presentkort i nyhetsbrev och sociala medier.
- Lägg en fast presentkortslänk i mallen för nyhetsbreven.
- Sökmotoroptimera en landningssida för presentkort.
- Se till att ha pedagogisk och inspirerande information på presentkortens produktsida. Visa att det är en trevlig present som är enkel att köpa och ge bort.
- Framhåll även presentkort som ett alternativ i samtliga produktsidor, t.ex. med en länk i en punktlista med säljargument nära köp-knappen. Om kunden är osäker på val av modell eller storlek, eller om produkten är slut i lager, kan presentkort rädda en missad order.
- Marknadsför presentkort på speciella dagar, förslagsvis dagarna före julafton, mors dag och fars dag m.m. Det är normalt svaga e-handelsdagar då det är för sent att få leverans i tid av presenter som köps online. Digitala presentkort ger e-handlaren en perfekt produkt att sälja till kunder som är ute i sista minuten.
Bilden från Google Trends visar ett ökande intresse för presentkort inför jul med en skarp topp den 23 december, men också ett allmänt intresse resten av året.
Missa inte fördelarna med digitala presentkort
Presentkort är ett verktyg med enorm potential för e-handlare att sprida sitt varumärke, hitta nya kunder och öka både intäkter och konverteringsgrad. År 2020 är det många faktorer som gör presentkort mer relevanta än någonsin. Här sammanfattar vi några av alla fördelar:
- Presentkort är ett marknadsföringsverktyg som kan driva nya kunder till din butik året om. I bästa fall har mottagaren inte handlat hos dig tidigare, och då finns chansen att göra ett gott intryck och upprätta en ny varaktig kundrelation.
- Ökad varumärkeskännedom genom att din logga och företagsnamn exponeras tydligt i presentkortet och sprids till köparens vänner och närstående.
- Högre intäkter och förbättrad likviditet eftersom butiken får betalt för presentkorten i förskott(, det blir i praktiken som ett räntefritt lån). På sikt kommer du antingen få en order då presentkortet löses in eller en sidointäkt i de fall presentkortet aldrig används, en win-win-situation.
- Merförsäljning och högre marginaler då mottagaren tenderar att handla för mer än presentkortets värde, och i högre grad kan köpa lyxigare produkter där butiken har högre marginal eftersom presentkortet inte känns som riktiga pengar.
- I dessa tider när människor i lägre grad träffas fysiskt är ett digitalt presentkort ett bra presentalternativ som löser ett konkret problem.
- Enligt e-barometern 2019 blir hållbarhetsfrågor allt viktigare för e-handelskonsumenter, och där kan digitala presentkort bidra positivt. För det första är det en helt digital och transportfri gåva, för det andra minskar det behovet av att chansa och köpa presenter i fel storlek eller modell. Därmed minskar det risken för onödiga returer och byten, som innebär extra transporter med miljöpåverkan, eller att produkter slängs direkt.
- Om din butik har starka relationer med nöjda stamkunder, får de ett bra sätt att stötta och verka som ambassadörer genom att ge bort presentkort till vänner och närstående.
- Erbjud dina kunder ett presentkort som alternativ till återbetalning vid returer. Det reducerar den negativa ekonomiska effekten av returer, genom högre chans till en ny order och att pengarna behålls.
- En ny produkt att sälja till kunder som är ute i sista minuten och växla över marknadsföringen till under traditionellt svaga e-handelsdagar. Det kan t.ex. vara under dagarna före jul, mors dag och fars dag när det är för sent att hinna få leverans i tid.
- Ökad konvertering. Om kunden är osäker på modell/storlek, inte lyckas välja present alls eller om önskad produkt är slut i lager, kan möjligheten att istället köpa ett presentkort undvika en missad affär.
Fredrik Karlsson 2020-03-30