Meny

E-handelsplattform / Integration / Specter-koppling för E37 e-handelssystem

Specter-koppling för E37 e-handelssystem

Smart e-handel genom integration med Specter Business Management

När försäljningen ökar i en webshop blir integration till bakomliggande ekonomisystem en avgörande framgångsfaktor. E37 är integrationspartner till Specter och har en komplett lösning som kopplar ihop Specters webbaserade affärssystem Specter Business Management med webbutiken.

 

Med vår koppling kan du enkelt synka artiklar, lagersaldon, order och kunder m.m. mellan Specter Business Management och din internetbutik. Att endast behöva uppdatera artikelregistret på ett ställe sparar mycket tid. Tät synk av lagersaldon minimerar risken att sälja produkter som tagit slut på webben. Schemalagd orderimport till Specter eliminerar manuella fel i orderhanteringen och ger snabbare leveranser.

Så fungerar Specter-synken

Datautbytet mellan systemen sköts av E37 synkroniseringsagent som läggs på valfri dator eller i E37s molntjänst. Synkroniseringsagenten upprättar en säker, krypterad anslutning mellan Specters webbaserade affärsystem och
E37 e-handelssystem, som båda finns i "molnet" på Internet. Att integrera två datasystem kan inte bli enklare!

Med hjälp av E37s kraftfulla integrationsmotor kan man köra olika uppdateringsoperationer
mellan webbutik och affärssystem var för sig:

1. Synk av artikelregister mellan Specter och webbshop - i realtid
(Så fort du ändrar i artikelregistret i Specter pushas ändringar till webbshopen. Systemen avgör vilka artiklar och fält som har ändrats sedan förra uppdateringen.)
2. Separat lagersaldosynk med Specter
(Snabb synkoperation som automatiskt initieras så fort ett lagersaldo har ändrats i Specter. Därmed garanteras alltid aktuella lagersaldon i din internetbutik.)
3. Import av nya order och kunder till Specter
(Frekvent orderimport ger snabb orderhantering och leverans. Dessutom synkas lagersaldon snabbt mellan systemen.)
Direkta vinster med E37 Specter-koppling
Undvik dubbelarbete
(underhåll artikelregistret på ett ställe)
spara tid
Sälj rätt sortiment till rätt pris
ökad vinst
Aktuella lagersaldon på webben
slipp försenade leveranser och hävda order
Snabb orderhantering
(tät schemalagd orderimport)
nöjda kunder
Snabbt att publicera nya artiklar
ökad försäljning
Import av alla orderuppgifter
(med priser, frakt och rabatter)
förenklad bokföring
Specter-synk i realtid
(automatik vid ändringar)
spara tid
Beprövad och felfri koppling
slipp tekniska problem
Undvik felaktiga leveranser
(överföring av all orderlinformation)
färre supportärenden

Data som överförs och uppdateras i Specter-synken

Export - överför data från Specter Business Management till webbshop

Artikelregister
  • Artiklar med artikelnummer, benämning, beskrivningstext, enhet, vikt, placering i varugrupp, momskod m.m.
  • Varianthantering - gruppering av variantartiklar med matriser (färger, storlekar etc.) under en huvudartikel.
  • Variantegenskaper för definition av färgmatriser, storleksmatriser etc. för varianter.

Priser och valutor
  • Stöd för priser i olika valutor.
  • Pris per artikel inkl. stafflade priser (staffling med olika pris fr.o.m. köp av en viss kvantitet i grundprislistan).
  • Extrapris (rabatterat pris) per artikel.
  • Använd en valutaprislista från Specter som standardprislista för varje grupp av länder i webbshopen.

Lager
  • Flera lagerställen.
  • Lagersaldo per artikel och lagerställe. Både antal i lager och antal reserverade synkas.
  • Lagersaldon från valfritt antal lagerställen i Specter kan summeras till det lagersaldo som gäller i webbshopen.

Artikelgrupper / varugrupper
  • Stöd för Specters varugruppsträd i flera nivåer.

Momsklasser och enheter

Betalningsvillkor och leveranssätt
 

Import – hämta data från webbshop till Specter Business Management

Inläsning av nya order från webbshopen med:
  • Kunduppgifter, adressuppgifter, avvikande leveransadress, avgifter och fraktkostnad läggs in på ordern.
  • En webborder kopplas till befintlig kund om kundnumret redan finns i affärssystemet, i annat fall läggs en ny kund upp.
    (Dubbletthantering - då en ej inloggad kund handlar görs en intelligent matchning mot kundregistret redan i webbshopen för att undvika dubbletter i kundregistret.)
  • Samtliga artikelrader från webbordern, kopplade till artikelnummer i artikelregistret i Specter.
  • Stöd för import av artiklar som är uppbyggda av flera artiklar (t.ex. tillbehör, tillval).
  • Stöd för rabatter och rabattkoder från webbutiken.
  • Kod för orderns betalningsvillkor importeras, vilket förenklar bokföring och leverans.

Vår innovation – arbeta fritt med artiklarna
i både Specter och webbSHOPEN

Med E37s Specter-koppling är affärssystemets artikelregister alltid ”master”, d.v.s. där läggs artiklar upp med grundläggande data som artikelnummer, lagersaldo och pris. Samtidigt som ekonomisystemets artikelregister kontinuerligt synkas över till webshopen, kan du fritt arbeta vidare med artiklarna i webshopen. Där kompletterar och webbanpassar man produkterna, och skapar en användarvänlig struktur med säljande produktinformation.

Exempel på ändringar och tillägg som man gör med webshopens administrationsverktyg:

  • Gruppera snabbt ihop artiklar på önskat sätt enligt storlek, färg, material etc.
  • Döp om produkter (ibland är de döpta till någon kryptisk förkortning i affärssystemet).
  • Komplettera artiklar med storlekstabeller, taggar, undertitlar, tvättråd, mer utförlig produktinformation etc..
  • Relatera artiklar med varandra för merförsäljning.
  • Placera produkter i fler varugrupper.
  • Bygg om hela eller delar av varugruppsträdet.


En smart finess är att man när som helst kan ta bort ändrad produktinformation och 
återgå till det aktuella värdet från Specter.

Teknik för integration med Specter Business Management

Allt datautbyte mellan webshop och affärssystem (både artikelexport och orderimport) görs via Specters integrations-API.

Om Specter

Specter Business Management - webbaserat affärssystem

Specters webbaserade affärssystem låter dig jobba som du vill. Koppla din webbshop till Specter och sköt hela din verksamhet i ett system. Våra multikanallösningar låter er samarbeta effektivt, minskar dubbelarbete och skapar överblick. Ingen installation, har du bara tillgång till internet kan du jobba på vilken dator, smartphone eller surfplatta som helst. Skalbart, du kan börja med ett mindre system och utöka vid behov. Vi tar hand om drift, backup och säkerhet, så att du kan koncentrera dig på din verksamhet.

Specters affärssystem är speciellt anpassat för e-handlare, små som stora, gärna med fysiska butiker. Specter innehåller t.ex. bokföring, inköp, lager, order, fakturering, leveranshantering och integrationer mot betalsystem som t.ex. Klarna och DIBS.
Har verksamheten även en eller flera fysiska butiker är det riktigt enkelt att utöka med Specter Butikskassa - samma lagersaldo i butikskassa, webbshop och affärssystem.

Kampanj - två månadsavgifter på köpet

Vid beställning före 15/5 bjuder Specter dig på två månadsavgifter för Specter-abonnemanget, oavsett vilket paket du väljer.

För att läsa mer om Specters kompletta affärssystem, gå in på www.specter.se 
För ytterligare information, kontakta 0304-649400 eller sales@specter.se